Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.
CodersCo.wint Gfk Insights Challenge met RAX

CodersCo.wint Gfk Insights Challenge met RAX

9 mei 20174 minuten leestijdInnovatie & Transformatie

Coders Co. wint Gfk Insights Challenge met RAX tijdens Wakoopa Datathon Met RAX binnen 16 uur duizenden clickstreams van online shoppers omgezet in heldere visualisaties van typen customer journeys. Amsterdam, 9 mei 2017 – Coders Co., het Amsterdamse vooraanstaande data scientists team, heeft op 23 april 2017 de Gfk Insights track gewonnen van de Wakoopa WHAT datathon. Dankzij zijn RAX-technologie visualiseerde het team binnen 16 uur het winkelgedrag (customer journeys) over verschillende online shops uit duizenden clickstreams (big data) in een interactief dashboard.

De wedstrijd
Hoe haal je zinvolle gedragsdata uit duizenden clickstreams van online modeshoppers? De deelnemers aan de Datathon ontvingen gebruiksgegevens van 1 maand uit de pc’s, tablets en smartphone van een Nederlands panel. Welke websites en apps zij gebruikten, wanneer en hoelang. Met duizenden webclicks en zoektermen, aangeleverd door organisator Wakoopa, die deze gegevens met haar ‘passive metering technology’ met toestemming anoniem registreert bij diverse panels.

Customer journeys over verschillende shops in kaart
“De meeste online winkeliers kunnen inmiddels het klantgedrag in hun eigen shop achterhalen, maar wat ze niet weten is:
Hoe verhoudt dit klantgedrag zich tot dat bij andere shops?
Hoe navigeren mensen door verschillende shops op hun pad naar aankoop?
“Ons doel was het klantgedrag over de verschillende online modeshops te visualiseren om interessante patronen en klantsegmenten te ontdekken”, vertelt Gosia Wrzesinska PhD, CEO van Coders Co.

De uitdaging
Elk pad dat een klant doorloopt, is echter uniek. Hoe maak je daar zinvolle visualisaties van? De nacht was lang en vol uitdagingen. Met hiërarchische clustering algoritmen en de eigen RAX-programmeertaal, leverde Coders Co. een interactief dashboard op. Dat toont in één oogopslag de 9 relevant te onderscheiden customer journeys. “Dankzij RAX, dat superefficiënt overweg kan met (big) gedragsdata, behaalden we dit resultaat in 16 uur. Kun ja nagaan wat mogelijk is als we 3 dagen hebben”, aldus Gosia.

Grote modeshops hebben veel ‘kijkers, niet kopers’
Het interactieve dashboard maakt interessante conclusies mogelijk. “Zoals te verwachten, zijn langere surfsessies een duidelijke indicator voor koopintentie. Verrassender is dat, in ieder geval Nederlandse modeshoppers, vooral aan het begin van hun customer journey veel verschillende webshops bezoeken. Nog opvallender is dat vooral de grote webshops veel customer journeys hebben van het type ‘wel kijken, niet kopen’ met lage conversie, terwijl de kleinere shops vaak een meer betrokken koperspubliek hebben”, vertelt Gosia.

Respondenten zeggen niet wat ze doen
“Marktonderzoekers doen interviewonderzoek. Maar mensen zeggen of weten vaak niet helemaal wat ze doen. Gedragsdata via registratie, de passive metering technology, zoals die van Wakoopa, wordt daarom steeds belangrijker. Deze data zijn vooral ongestructureerd en daardoor moeilijk te analyseren. De tijdsdimensie maakt de analyse nog ingewikkelder. Als marktonderzoekers deze data al verzamelen, weten ze vaak niet wat ze ermee moeten. Of het verwerken is te duur. Tijdens de Datathon hebben wij aangetoond dat je er met RAX in zeer korte tijd waardevolle inzichten uithaalt. RAX opent voor marktonderzoekers de deur naar een nieuw type op gedrag gebaseerde inzichten tegen een betaalbare prijs”, aldus Gosia Wrzesinska.

Over Coders Co. en Journeylytics
Coders Co. is een vooraanstaand team van data scientists dat in 2013 is gestart uit passie voor programmeren. Het hele team heeft een PhD in Computer Science en beschikt over jarenlange ervaring in de software-industrie. Zoals het programmeren van embedded systemen, hacken van besturingssystemen en uiteenlopende intelligente web-en mobiele toepassingen. Klanten zijn
onder meer: PGGM (Nederlands Pensioenfonds) en INTAGE (een groot market research bedrijf in Japan). Onder de naam Journeylytics heeft het team zich gespecialiseerd in big data analyse voor customer journeys. Zie www.journeylytics.com en www.codersco.com

Voor meer informatie:
CodersCo. Gosia Wrzesinska PhD, CEO
mob.: +31 643534405 email: gosia@codersco.com

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs