Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Containers, online kopen en stijgende prijzen: het verband

17 maart 20223 minuten leestijdChannelCloud & Infrastructuur

Het transport van goederen is iets dat consumenten voor lief nemen. Het is proces dat op orde is en altijd maar door gaat, denkt men. Totdat het in de soep loopt en we de gevolgen merken in winkels in de vorm van leveringsproblemen en stijgende prijzen. We bespreken het verband tussen container, online kopen en stijgende prijzen.

Tekort aan zeecontainers

Vraag iemand in het zakenleven die afhankelijk is van import of export naar zeecontainers en hij loopt waarschijnlijk helemaal leeg over frustraties. Dat zit zo: sinds het begin van de coronacrisis is er een tekort ontstaan aan iets dat we eigenlijk vaak voor lief namen: zeecontainers waarin goederen over zee vervoerd kunnen worden. Dat probleem is vooral ontstaan in China, waar de overgrote meerderheid van de zeecontainers vervaardigd worden. Dat heeft als gevolg gehad dat de prijs van een zeecontainer meerdere malen over de kop is gegaan. Meer kosten voor de aanbieders van producten betekent dat men dit moet gaan doorberekenen in de prijzen. Zo leidt een tekort aan zeecontainers dus tot hogere prijzen.

Oorzaak tekort

Maar hoe kan het eigenlijk dat er een tekort aan zeecontainers heeft kunnen ontstaan, en waarom precies tijdens de coronacrisis? Deels is dat natuurlijk te verklaren door coronamaatregelen China zelf, waardoor de productie daalde. Tegelijkertijd steeg de vraag echter ook. Dat komt dan weer door coronamaatregelen elders. Tijdens lockdowns, wanneer er niet of nauwelijks gewinkeld kon worden bij fysieke winkels, zijn we massaal online gaan winkelen. Ook de vraag naar goederen uit China is daardoor gestegen. Zo heeft het kunnen gebeuren dat er te weinig containers waren om aan de vraag te voldoen, en dan stijgt vanzelf de prijs van een zeecontainer als gevolg van schaarste.

Opslagcontainers

De ene container is de ander overigens niet. Een zeecontainer is niet hetzelfde als een opslagcontainer, omdat een zeecontainer aan speciale eisen moet voldoen om te kunnen garanderen dat de goederen in de container ook goed op hun bestemming aankomen. Die eisen gelden niet voor een opslagcontainer. Maar ga je een opslagcontainer kopen, dan bestaat wel de kans dat je gebruikte zeecontainers tegenkomt die niet meer als zodanig voldoen, maar nog wel een tweede leven kunnen krijgen als opslagcontainer. De kans dat de aanvoer van dit soort containers daalt, is door de beschreven situatie natuurlijk wel aanwezig. Zo heeft het verhaal over zeecontainers tóch ook nog invloed op de beschikbaarheid van opslagcontainers.

Het transportproces is dus niet zo vanzelfsprekend als consumenten vaak denken. Als daar een kink in de kabel komt, ga je daar niet alleen als bedrijf hinder van ondervinden, maar ook als consument.

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    Filter
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Ddos-aanvallen (en waarom L3-filtering niet optioneel is)

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs