Steeds meer bedrijven werken als ICT-reseller. Dit is ook niet meer dan logisch, want in deze industrie kun je flink wat winst maken. Daarbij dien je echter aan aardig veel dingen te denken om je kans op succesvol zijn zoveel mogelijk te vergroten.
De producten die je verkoopt
In de eerste plaats moet je goed weten welke producten je verkopen wil. Iedere ICT-reseller heeft een bepaald assortiment aan producten of diensten die ze verkopen aan klanten. Daarbij is het raadzaam om een algemeen assortiment te hebben met producten zoals email hosting, maar ook bijvoorbeeld niche pakketten verkopen zoals specifieke domeinnamen. Wanneer je goed weet welke producten je wil verkopen, kun je veel beter andere zaken regelen zoals je marketing en welke doelgroep je wil bereiken. Dit is dan ook het eerste wat je goed voor elkaar moet hebben als ICT-reseller.
Je klanten
Ten tweede is het van groot belang om je klanten goed in de gaten te houden. Zorg ervoor dat je weet wie je klanten zijn en wat ze precies nodig hebben. Als ICT-reseller is het belangrijk om licht te schijnen op de behoeften van je klanten en deze te vervullen. Let hierbij goed op om niet alleen producten of diensten aan te bieden, maar ze ook waar nodig advies te geven. Hierbij is het ook slim om te kijken naar raakvlakken die klanten met elkaar delen zodat je een beter beeld krijgt van wat zowel je ideale als gemiddeld klant is.
De markt
Verder is het van belang om de markt goed in de gaten te houden. Hoe is de concurrentie? Welke trends zijn er aanwezig? Met welke bedrijven moet je rekening houden? Een veelvoorkomende fout die ICT-resellers maken is dat ze geen rekening houden met wat er in de markt speelt. Doe je dit wel, dan krijg je een goed beeld van waar je mee te maken kunt hebben. Bovendien kan je hierdoor ook beter inspelen op veranderingen in de toekomst. Zo blijf je dus hoe dan ook relevant in dit opzicht.
Merken
Het is ook belangrijk om goed na te denken over het merk dat je wil uitdragen als ICT-reseller. Zorg ervoor dat je een sterk en herkenbaar merk creëert dat je klanten aanspreekt. Bedenk goed wat het doel van je organisatie is en hoe je dit kan overbrengen naar je klanten. Probeer hierbij een consistent imago te ontwikkelen met een bepaalde visie die je klanten aanspreekt. Waar sta je voor? Zodra je dit aspect van je merk goed uit kunt dragen, zal je klantenbestand flink toenemen.
Marketing
De vijfde grote factor is je marketing. Zonder goedkope en effectieve manieren om je producten of diensten te promoten, zul je geen groei meer zien in je bedrijf. Daarom is het van belang om marketing campagnes te ontwikkelen die de meeste waarde bieden voor je klanten. Hierbij moet je denken aan allerlei verschillende methoden zoals e-mailmarketing, social media marketing en SEO. Al deze manieren kunnen helpen om je product of dienst onder de aandacht te brengen bij een groter publiek.
Automatisering
Tevens is het slim om verschillende processen te automatiseren. Investeer in technologie die je kan helpen bij taken zoals klantondersteuning, financiën en nog veel meer. Zo wordt je bedrijf efficiënter en ben je minder afhankelijk van mensen. Door het automatiseren van processen kun je meer tijd steken in creatieve taken en andere zaken waarmee je je bedrijf echt vooruit kan helpen.
Klantenservice
Ook is het van belang om je goede klantenservice te bieden. Geef je klanten de tijd en aandacht die ze nodig hebben, zodat ze een goede ervaring krijgen. Zorg er ook voor dat al hun vragen of problemen snel opgelost worden. Op deze manier houd je de klanten tevreden en zullen ze bij je terug blijven komen. Gebruik hierbij een mix van offline en online hulpmiddelen zoals telefonische hulp, e-mail, chatbots en instructie videos.
De financiën
Het laatste wat je als ICT-reseller goed moet beheren zijn de financiën. Maak een budget voor je bedrijf en houd dit goed bij. Zorg ervoor dat je weet waar je geld aan uitgeeft, maar ook waar het vandaan komt. Ook is het belangrijk om te weten wat de korte- en lange-termijn doelen zijn. Dit helpt je om meer grip te krijgen op de financiële situatie van je bedrijf en eventuele problemen vroegtijdig te signaleren. Zo blijft je bedrijf financieel gezond.
Al met al heb je als ICT-reseller meer dan genoeg om over na te denken wanneer je succesvol wil zijn. Hopelijk heeft deze blog je in dit opzicht geholpen om alles op een rijtje te krijgen.