De werkdruk in de zorg is enorm, de noodklok luidt al jaren en zal de komende jaren blijven luiden. De uitstroom van personeel is groot, de instroom blijft beperkt en de vraag naar zorg neemt toe. Het implementeren van digitale oplossingen is één van de noodzakelijke maatregelen die onze zorg ook voor de toekomst veilig kunnen stellen.
Een van de bedrijven die dit soort software oplossingen voor de zorg levert is ChipSoft. Met hun software ondersteunen ze zorgprofessionals bij de dagelijkse handelingen zodat deze de tijd die ze hebben zoveel mogelijk kunnen besteden aan waar het om draait: patiënten. Het geavanceerde systeem dat ChipSoft hiervoor heeft ontwikkeld, is elektronisch patiënten dossier (EPD) HiX. HiX is een geïntegreerde ICT-oplossing die een breed scala aan zorgverleners met elkaar – en in toenemende mate ook met patiënten – verbindt. HiX wordt op dit moment door een groot deel van de zorgverleners in Nederland gebruikt, van ziekenhuizen tot revalidatiecentra.
Samenwerking en gegevensuitwisseling
Om de zorg rondom de patiënt optimaal te stroomlijnen is naadloze samenwerking tussen verschillende zorgaanbieders en het digitaal uitwisselen van medische gegevens met elkaar en met de patiënt noodzakelijk. Hierbij moet gehouden worden met actuele thema’s zoals ziekenhuis verplaatste zorg. ChipSoft ondersteunt alle landelijke initiatieven en richtlijnen op het gebied van uitwisseling tussen zorgprofessionals, zoals het MedMij-afspraken stelsel en het OPEN-programma voor huisartsen.
Patientenparticipatie
Dit maakt het steeds vaker mogelijk voor patiënten om zorgzaken vanuit huis te regelen. Hierdoor krijgen ze meer controle over het eigen zorgtraject, zijn ze minder gebonden aan openingstijden en locaties en hoeven ze minder vaak naar een zorginstelling toe. Zorg vindt daardoor vaker buiten de muren van het ziekenhuis plaats. Met de door hen ontwikkelde systemen maakt ChipSoft patiënten op een gebruiksvriendelijke manier mede eigenaar van hun zorgtraject.
Kwaliteit en veiligheid
Maar het veilig uitwisselen van gevoelige medische informatie is complex en vraagt om zorgvuldigheid bij de ontwikkeling van software. Kwaliteit en veiligheid moeten daarbij altijd voorop staan. Daarom voldoen zowel de software als het kwaliteitssysteem van ChipSoft aan de strengste Europese normen voor informatiebeveiliging. Bovendien is HiX het enige EPD in Nederland dat volledig aan dezelfde kwaliteits- en veiligheidseisen beantwoord als medische hulpmiddelen.
Gebruiksvriendelijkheid en registratielastverlichting
Naast veiligheid staat ook gebruiksvriendelijkheid bovenaan de lijst van vereisten bij het soort Software dat ChipSoft ontwikkelt. Om de registratielast voor zorgverleners substantieel te verlichten moeten de juiste en meest effectieve oplossingen worden ontwikkeld. Daarom staat het bedrijf via het Innovatieplatform maar ook tijdens implementatieprojecten direct in contact met eindgebruikers, van verpleegkundigen tot specialisten en ondersteunend zorgpersoneel. Ook werkt een team van UX-experts binnen ChipSoft dagelijks aan het verhogen van de gebruiksvriendelijkheid van HiX.
Datagedreven zorg
Zorginstellingen die gebruik maken van HiX worden niet alleen ondersteund in de dagelijkse werkzaamheden. Ook kunnen data over bijvoorbeeld behandelingen of financiën eenvoudig vertaald worden naar bruikbare inzichten voor alle betrokken afdelingen en eindgebruikers.
Toekomstbestendig
Veiligheid, kwaliteit, samenwerking, gegevensuitwisseling, registratielastverlichting, gebruiksvriendelijkheid en patiëntenparticipatie zijn belangrijke thema’s bij de ontwikkeling van innovatieve zorgoplossingen. Door op al deze gebieden op verschillende manieren voorop te blijven lopen, levert ChipSoft met HiX een belangrijke bijdrage aan het toekomstbestendig maken van zorg.