Je kunt nog zo’n mooi product hebben en een uitgekiende bedrijfsfilosofie hebben bedacht. Zonder goede marketing wordt het een lastig verhaal. Het is een mogelijkheid om bij jou in de buurt foldertjes rond te gaan brengen. Dat werkt misschien voor een garagesale, maar niet voor jouw onderneming. Online marketing is de sleutel naar succes. Maar hoe doe je dat op een goede manier? Dat lees je in dit artikel.
Kijk naar lokale behoeften
Sommige bedrijven hebben de neiging om hun marketing op één manier te doen. Dat wil zeggen dat iedere potentiële klant hetzelfde leest, hoort of krijgt te zien. Dat kan werken, maar echt persoonlijk is het niet. Het is daarom slimmer om op de behoeften van de klant in te spelen. Daar kan je de hulp van een lokaal marketingbureau voor inroepen. Een online marketing bureau in Amersfoort weet veel beter wat er daar in de buurt speelt dan een landelijk bureau. Daardoor kan je veel beter inspringen op de behoeftes van je potentiële klanten.
Kies de juiste vorm
Foldertjes in de bus doen is zeker niet de manier, maar wat is dan wel de goede vorm? Die is er niet. In die zin dat er niet zoiets bestaat als dé vorm. Het voordeel van online marketing is dat je veel verschillende vormen hebt. Je kunt ervoor kiezen om zelf content te plaatsen op bijvoorbeeld Instagram of TikTok. Een andere mogelijkheid is zorgen dat je gevonden wordt in zoekmachines. Dit wordt SEO genoemd. Betaalde advertenties op Facebook en Google zijn een optie. Aan jou de taak om de juiste vorm te kiezen. Dit kan je ook weer in overleg doen met een online marketingbureau.
Check check dubbelcheck
Als je een betaalde advertentie op Facebook op Google hebt, ga je vol goede moed naar het resultaat kijken. Als slechts enkele mensen de link hebben geopend, gaat er iets niet goed. Onthoud dat het altijd lastig is om conclusies te verbinden aan het klik- en koopgedrag van consumenten. Je kunt jezelf wel wat vragen stellen. Of je de goede doelgroep hebt gekozen, of het aanbod in de advertentie goed is en vooral of de tekst en het beeld goed zijn. Bezoekers beslissen in een seconde of ze de link openen. Ze moeten door de advertentie als het ware naar binnen worden gezogen.
Wees betrouwbaar
Dit lijkt een logische hè. Iedere ondernemer moet het vertrouwen van zijn klanten winnen. Op het gebied van online marketing moet je flink in de band met potentiële klanten investeren. Als je zelf op internet zit, word je ook overspoeld met advertenties. Dat is voor jouw doelgroep niet anders. Probeer je doelgroep daarom eerst te informeren en gratis te helpen. Een goede manier is met artikelen vol tips. Na een tijdje kan je je meer op de verkoop van je product gaan richten.