E-commerce speelt een belangrijke rol in onze economie. Het aantal webshops stijgt jaarlijks en online zichtbaarheid is inmiddels voor bijna elke organisatie echt cruciaal. Er zijn verschillende ontwikkelingen gaande in deze branche. Wij hebben voor jou een aantal van deze nieuwe trends op een rijtje gezet en vertellen je hoe je hier met jouw webshop op in kunt spelen.
Flexibel betalen
Naast Klarna, IDEAL en Paypal is er tegenwoordig ook een nieuwe ontwikkeling in het online betalen: Apple Pay, Android Pay en Google Pay hebben namelijk de laatste jaren hun intrede gemaakt. Met deze tools wordt het niet alleen makkelijker om te betalen in fysieke winkels, maar ook online heb je binnen enkele seconden afgerekend. Wil jij nou bij jou webshop ontwikkeling inspelen op deze nieuwe trend? Kies dan bijvoorbeeld voor Mollie, deze Payment Service Provider (PSP) biedt via bijvoorbeeld Apple Pay de mogelijkheid om jouw klanten mobiel te laten betalen.
Het gebruik van Machine Learning
Het personaliseren van de online winkelervaring van een klant is cruciaal voor het verhogen van de online verkoop en het versterken van het succes van e-commerce. Machine Learning (ML) wordt gebruikt om de klantervaring te verbeteren door verbeterde zoekfuncties, aanbevelingen op maat en meer.
Elk ML-product vereist drie componenten: hardware, algoritmen en gegevens. Hoewel de eerste twee direct beschikbaar zijn en over het algemeen geen obstakels vormen, blijft het verzamelen van hoogwaardige gegevens om ML-modellen te trainen een uitdaging. Om ML-applicaties beter te trainen kunnen bedrijven het beste data labeling gebruiken op basis van menselijk inzicht.
Social commerce
De naam social commerce combineert twee termen waar we inmiddels niet meer omheen kunnen: social media en e-commerce. Door middel van social commerce is het mogelijk om je producten en diensten te verkopen op een social media platform. In sommige gevallen is het zelfs mogelijk om je social media account (bijvoorbeeld Instagram) te koppelen met je webshop. Zo wordt de reis van de klant naar jouw webshop korter. In plaats van dat de klant jou zoekt, bereik je jouw klant al eerder op een platform waar deze vaak aanwezig is. In 2020 was de wereldwijde omzet via social commerce 89,4 miljard dollar. De verwachting is dat dit in 2027 meer dan 600 miljard dollar wordt. De groei is er dus nog lang niet uit.
SEO is en blijft onmisbaar
Naast deze drie trends blijft het natuurlijk ook belangrijk om de SEO van je website up to date te houden. Zowel machine learning en social commerce hebben veel te maken met SEO. Weet je niet hoe je je online vindbaarheid moet aanpakken? Of kan jouw online zichtbaarheid wel eeen boost gebruiken? Zoek dan eens op SEO Enschede. 😉