Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Een logo ontwerpen: dit zijn de 3 aandachtspunten!

19 juni 20223 minuten leestijdChannelSoftware & Development

Vrijwel elk bedrijf waar jij mee in aanraking komt, heeft een logo. Misschien ken je zelfs niet elk bedrijf, maar weet je wel waarover het gaat als je het logo van de onderneming herkent. Niet onbelangrijk is het dus voor bedrijven als ze over een passend logo beschikken. Je wil immers dat consumenten direct weten met welk bedrijf ze te maken hebben, als ze jouw logo zien.

Toch is het eenvoudiger gezegd dan gedaan, want de beste logo’s lijken in geen één opzicht op elkaar. Of niet? Grafisch ontwerpers hebben inmiddels allerlei tips en tricks bedacht om te allen tijde een pakkend, krachtig logo te kunnen ontwerpen. In deze blog geven we je daarom een aantal tips waarmee jij uit de voeten kan om een ideaal logo te maken!

1.      Denk na over het verhaal

Wat moet jouw logo vertellen? Ben jij de redder in nood als iemand last heeft van daklekkage, moet iemand supersnel kunnen lopen op jouw schoenen of wil dat jouw klanten weten dat jij de beste advocaat bent? Een logo ontwerp moet een verhaal vertellen, maar hoeft niet letterlijk dit verhaal te vertellen. Het is immers niet nodig om elk detail van een verhaal te beschrijven om de rode draad eruit te kunnen halen. Denk dus goed na over wat je aan je klanten wil overbrengen en op welke manier je dit kunt doen met behulp van kleuren en vormen.

2.      Kies één kleur

Kleur is één van de manieren die jouw verhaal krachtig kunnen maken. Misschien staan je de apps nog wel bij die de naam van een bedrijf weggehaald hadden uit een logo en waarbij het doel was dat jij moest raden van welk bedrijf het logo was. Hieruit blijkt dat vorm en kleur bepalend zijn voor klanten om jouw logo te kunnen onthouden. Desalniettemin wordt het afgeraden om veel kleuren door elkaar te gebruiken. In de eerste instantie is het voor een grafisch ontwerper namelijk onhandig wanneer hij of zij het logo wil aanpassen, aangezien elk element een nieuwe kleur moet krijgen. Daarbij komt dat een logo ontworpen in een beperkt aantal kleuren beter kan blijven hangen, omdat de figuur overzichtelijk blijft.

3.      Kom tot een tijdloos ontwerp

De oorlog in Oekraïne, gevolgen van klimaatverandering of rust vinden in meditaties: deze actualiteiten of recente gebeurtenissen komen de afgelopen tijd overal terug. Op sociale media en in het nieuws kun je erover lezen, maar toch is het af te raden om tijdens het ontwerpen van je logo mee te gaan met de trends. Ik kan me immers voorstellen dat je wil dat jouw bedrijf over 5 jaar nog altijd bestaat. Het is dan niet handig om nog altijd herkend te worden aan een logo dat gebaseerd is op een outdated trend. Denk hier dus zorgvuldig over na bij het creëren en samenstellen van jouw nieuwe logo. Houd echter in het achterhoofd dat tijdloos niet oubollig betekent; kies bijvoorbeeld voor moderne kleuren in plaats van bruintinten om je klanten aangehaakt te laten blijven.

Aan de slag!

Hoewel succesvolle, bekende en herkenbare logo’s misschien op het eerste oog niet op elkaar lijken, kun je er donder op zeggen dat grafisch ontwerpers rekening gehouden met de bovengenoemde 3 tips. Neem deze daarom mee bij het ontwerpen van je logo en ga aan de slag!

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    ActueelOverheid

    Dictu sluit applicatiecontract met CGI, IBM, Sogeti, Sopra Steria, TCS en Circle8

    OpinieSoftware & Development

    SAM: jouw bondgenoot tegen shelfware

    ActueelOverheid

    Ministerie BZK negeert advies AcICT over stilleggen Digipoort

    man kijkt naar het korte nieuwsoverzicht van Computable
    ActueelCarrière

    Kort: Aanvalsdetectie ai-agents, kenniskloof cio’s, overnames Wolters Kluwer, Esprit ICT en Main

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs