Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Een vliegtuig voltanken in 14 seconden

20 december 20174 minuten leestijdCloud & Infrastructuur

Van de naar schatting 3,6 miljard mensen die jaarlijks per vliegtuig reizen, slaan de meesten nauwelijks acht op het uitgestrekte betonnen gedeelte aan de andere kant van het raam. Maar binnen de industrie staat deze zee van beton bekend als de ‘airport apron’.

“Het gebied rond het geparkeerde vliegtuig is waar alle grondactiviteiten plaatsvinden”, vertelt Paul Oliver, General Manager IT voor Shell Aviation. Dit omvat het aan boord brengen van passagiers, het laden en lossen van vracht en het tanken van het vliegtuig voor de volgende vlucht.

Shell Aviation – een van de commerciële bedrijven binnen Royal Dutch Shell – produceert, distribueert en verkoopt wereldwijd hoogwaardige vliegtuigbrandstoffen en smeermiddelen. Het bedrijf levert jaarlijks brandstof aan bijna 2 miljoen vliegtuigen op ongeveer 900 luchthavens in 36 landen.

“We tanken elke 14 seconden een vliegtuig af”, zegt Oliver. Voor de duizenden mensen die dit essentiële werk uitvoeren, is het luchthavenplatform een drukke en veeleisende werkomgeving.

Van Dubai naar Yellowknife
Het constante tempo van uitgaande vliegtuigen is slechts een van de vele uitdagingen. Tankoperators werken onder zware omstandigheden. Ze krijgen te maken met felle lichten, luide straalmotoren, slecht weer en extreme temperaturen.

“We bedienen luchthavens van het Midden-Oosten tot in het noordwesten van Canada”, zegt Victoria Guy, General Manager Sales & Marketing bij Shell. “We kunnen vliegtuigen bijvullen onder omstandigheden van +45 graden Celsius in Dubai of -45 Celsius in Yellowknife.”

De luchtvaartsector staat bekend om het gebruik van geavanceerde technologie. Toch verlopen delen van het tankproces van oudsher relatief handmatig en via papier. Dat geldt met name voor het vastleggen en registreren van alle gegevens die hiermee verband houden.

De vluchtschema’s zijn over het algemeen van tevoren bekend. De feitelijke levering van de tankoperator is echter gebaseerd op de vaststelling ter plaatse door een piloot. Die bepaalt hoeveel brandstof er nodig is voor de komende vlucht. Na het tanken moet de exploitant allerlei informatie registreren, zoals aankomst- en vertrektijden, registratienummers van vliegtuigen, brandstofvolumes en meterstanden. Vervolgens moet deze registratie geverifieerd en ondertekend worden door de piloot.

In het verleden verliep dit proces met behulp van een papieren leveringsticket. Ongeacht het tijdstip of de weersomstandigheden. En pas later tijdens de dienst werden deze gegevens uiteindelijk ingevoerd in de bedrijfssystemen van Shell.

Een nieuwe oplossing
Deze manier van werken is inmiddels niet meer nodig. “We zagen een kans om een mobiele, cloudgebaseerde applicatie te helpen ontwikkelen die het ticketingproces voor onze operators zou kunnen automatiseren”, zegt Oliver in een recente video.

De gezamenlijk ontwikkelde oplossing SkyPad bestaat uit een tablet en een mobiele app die gebruikmaken van het SAP Cloud Platform.

Nu draagt de tankoperator een tablet die vooraf is voorzien van de meeste vluchtinformatie. De operator hoeft alleen maar een paar meetwaarden en tijdstempels in te voeren en de piloot te laten tekenen. Dat kan allemaal direct op de tablet worden gedaan.

De tablets zijn helemaal aangepast aan de veeleisende werkomstandigheden. Zo kunnen ze geen explosiegevaar veroorzaken.

“De SkyPad-app draait op een ‘Zone 1’ intrinsiek veilige tablet”, legt Guy uit. Dit zijn speciaal gebouwde tablets voor gebruik in omgevingen waar hoge concentraties van ontvlambare gassen of dampen kunnen optreden.

De volgende fase
Shell Aviation test de nieuwe app op 10 luchthavens over de hele wereld. Deelnemende luchthavens zijn onder andere Heathrow en Liverpool John Lennon in het Verenigd Koninkrijk, en diverse luchthavens in Singapore en Oost-Maleisië. Het bedrijf wil SkyPad tegen het einde van het jaar nog eens op 150 andere luchthavens in gebruik nemen.

De feedback op het project was zeer positief. “We helpen het werk van de tankoperator te vereenvoudigen en tegelijkertijd de nauwkeurigheid van onze gegevens te verbeteren”, zegt Jodie Boardman, Inter-Plane Operations Manager voor Shell op de luchthaven van Liverpool. Het algemene doel is een grotere operationele efficiëntie.

“Elke bespaarde seconde is belangrijk voor luchtvaartmaatschappijen die op zoek zijn naar kortere doorlooptijden”, aldus Boardman. Die kortere doorlooptijden betekenen ook veel voor de 3,6 miljard passagiers. “Het verkorten van de tankbeurt met 1 minuut is voor onze klanten al erg waardevol”, besluit hij.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Virtualisatie heruitgevonden met VM’s en Containers

    15 redenen om bestaande virtuele machines te behouden en ruimte te creëren voor vernieuwing

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Teamvalue

    Partnerartikel
    Cloud & Infrastructuur

    20% besparen op je Azure-kosten en een...

    Azure biedt organisaties schaalbaarheid, flexibiliteit en toegang tot een breed scala aan diensten. Toch zien veel organisaties hun kosten ongemerkt...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Software & Development

    Licentiemodel SAP zaait verwarring en frustratie

    Governance & Privacy

    Digitale soevereiniteit, wat is dat eigenlijk?

    Werkplek & Beheer

    Finalist lijft Liferay-msp Proteon Communication Builders in

    Software & Development

    Value8 wil totale controle over Ctac

    Cloud & Infrastructuur

    Hoe soeverein moet de NDS zijn?

    Security & Awareness

    Twee dagen volle bak met prominente ot-rol

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs