Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.
© pixabay.com

Freelancen in tech? Met deze tips trek je meer opdrachtgevers aan

23 juni 20255 minuten leestijdCarrièreWeb Wings

Werken als freelancer in tech biedt veel vrijheid. Je bepaalt zelf aan welke projecten je werkt en met wie je samenwerkt. Toch blijkt het vinden van opdrachten vaak lastiger dan gedacht. De concurrentie is groot. Er zijn veel anderen met vergelijkbare skills. Alleen goed zijn in je vak is dan niet genoeg. Opdrachtgevers kiezen vaak voor iemand die er direct uitspringt. Niet alleen qua ervaring, maar ook qua zichtbaarheid en communicatie.

Laat je zien in een drukke markt
Je hebt misschien veel kennis van verschillende tools of programmeertalen. Toch helpt het om je te focussen op één richting. Wie zich op een specifieke niche richt, valt eerder op bij opdrachtgevers. Denk aan een branche waarin je veel ervaring hebt, of een probleem dat je goed oplost. Zodra jij laat zien dat je precies weet waar je waarde toevoegt kun je meer mensen overhalen.

Opdrachtgevers zoeken meestal geen alleskunner. Ze zoeken iemand die hun specifieke vraag begrijpt. Dat kan alleen als jij zelf helder bent over je aanbod. Kies daarom bewust je focus. Werk deze ook uitgebreid uit ben wees niet bang om deze te laten zien. Dit kan op je website in profielteksten of in introducties. Hierdoor ontstaat er een herkenbaar beeld. Dat maakt het makkelijker om aan jou te denken bij passende opdrachten. Met een scherp profiel bespaar je bovendien tijd. Je trekt sneller reacties van mensen die echt opzoek zijn naar de vaardigheden die jij aanbiedt.

Online aanwezigheid
Online aanwezigheid is een erg belangrijk onderdeel voor Freelancers. Jouw online profiel vormt namelijk vaak het eerste contactmoment met een opdrachtgever. Een slordige website of vaag LinkedIn-profiel maakt dan geen sterke indruk. Zorg dus dat alles klopt. Gebruik duidelijke taal. Laat zien welke projecten je eerder hebt gedaan en wat de resultaten daarvan zijn geweest. Eerdere resultaten geven meer vertrouwen aan potentiële klanten.

Professioneel overkomen op een website hoeft geen lastige opgave te zijn. Het is handig om te kiezen voor een rustige opmaak. Plaats scherpe foto’s. Voeg feedback van eerdere opdrachtgevers toe. Denk daarnaast aan een korte video of portfolio. Daarmee geef je bezoekers snel een goed beeld van jouw werkwijze. Daarnaast werkt het ook een stuk persoonlijker, iets wat veel klanten kan overhalen.

Je website werkt alleen als deze ook daadwerkelijk wordt bezocht. Daarom is het belangrijk dat je site goed vindbaar is via zoekmachines. Kleine aanpassingen kunnen hierin al veel helpen. Het is belangrijk dat je content actueel blijft. Werk je pagina’s regelmatig bij. Voeg bijvoorbeeld een recente case toe. Wil je hier nog meer over weten? Lees hier 20 tips hoe je meer bezoekers op je website krijgt en probeer deze meteen toe te passen.

Netwerken en relaties
Nieuwe opdrachten ontstaan zelden uit het niets. Vaak komt werk via via. Daarom loont het om relaties te onderhouden. Niet alleen met opdrachtgevers, maar ook met collega’s en andere freelancers. Mensen onthouden je beter als je actief blijft. Dit hoeft maar iets kleins te zijn. Denk aan een berichtje online of even samen een kop koffie drinken.

Je hoeft niet dagelijks contact te houden. Het gaat om zichtbaar blijven. Wie met aandacht communiceert, wordt sneller weer benaderd. Probeer daarnaast eens samen te werken met iemand uit je netwerk. Bijvoorbeeld op een groter project. Of als tijdelijke versterking bij een deadline. Zo vergroot je je bereik.

Ook herhaalopdrachten komen vaak voort uit goede relaties. Zorg dus dat je goed werk levert. Maak afspraken duidelijk. Lever op tijd. Blijf betrokken, ook na afronding van het project. Daarmee laat je zien dat je niet alleen vakinhoudelijk sterk bent. Je toont ook betrouwbaarheid en professionaliteit. Dat maakt de kans groter dat je opnieuw wordt benaderd voor een nieuwe opdracht.

Laat je expertise zien
Opdrachtgevers zoeken vaak iemand die meer biedt dan alleen tijd of inzet. Ze willen iemand die meedenkt. Iemand die snapt wat er speelt. Daar kun jij op inspelen door actief kennis te delen. Denk aan een blog, een korte video of een post met inzichten uit eigen ervaring.

De informatie die je plaatst hoef je niet allemaal zelf te bedenken. Deel bijvoorbeeld iets waar jij iets van vond. Of reageer op een trend binnen jouw vakgebied. Daarmee laat je zien dat je bezig bent met de ontwikkelingen in jouw vakgebied. Daarnaast kunnen de juiste mensen je op deze manier opmerken.

Meer opdrachten
Meer opdrachtgevers aantrekken draait niet om schreeuwen. Het gaat om helderheid, zichtbaarheid en consistentie. Als je duidelijk laat zien wat je doet, voor wie en waarom, bouw je vanzelf aan vertrouwen. Je hoeft niet ineens alles anders te gaan doen dan nu. Het is handig om te beginnen met de kleine stapjes. Werk je profiel bij. Of stuur iemand uit je netwerk een bericht. En natuurlijk belangrijk om actief te blijven.

Wanneer je bewust kiest waar je zichtbaar bent, trek je vanzelf de juiste mensen aan. Opdrachtgevers zoeken geen perfecte freelancer. Ze zoeken iemand die betrouwbaar is. Als jij dat laat zien, komen de kansen sneller naar jou toe.

Meer lezen

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    HP en de rode lijn van Fantasia naar The Future of Work

    OpinieSecurity & Awareness

    Kan ai einde maken aan tekort aan vaardigheden in soc?

    Jacob Spoelstra blazen vermoeiend
    OpinieCarrière

    Spoelstra Spreekt: Geen vak geleerd

    Digitale overheid
    ActueelOverheid

    Nederland scoort in EU bovengemiddeld bij digitale overheidsdiensten

    Vrouwe Justitia
    ActueelCarrière

    Collectieve rechtszaak tegen Workday voor leeftijdsdiscriminatie door ai

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs