Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Gebruiksvriendelijkheid steeds belangrijker bij VDI oplossingen

22 februari 20223 minuten leestijdCloud & Infrastructuur

Werken op afstand heeft inmiddels een vaste plaats ingenomen bij de beroepsbevolking en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven. Bij op afstand werken spelen met name Clouddiensten een cruciale rol. Hoewel clouddiensten de ruggengraat van thuiswerken vormen, zijn er meer technologieën die kunnen worden ingezet om op afstand werken te verbeteren. Veel bedrijven maken bijvoorbeeld gebruik van VDI. Deze technologie stelt gebruikers in staat om te werken op desktops en applicaties die draaien op virtuele machines (VM’s), ofwel gehost op fysieke servers of in de Cloud. VDI zorgt ervoor dat medewerkers altijd en overal op elk apparaat toegang hebben tot virtuele desktops, applicaties en hun bestanden. Bovendien kunnen gebruikers op deze manier nog steeds exact dezelfde handelingen en taken uitvoeren alsof ze een traditionele pc gebruiken. De oplossing zorgt dan ook voor een betere mobiliteit en maakt veilig werken vanuit huis eenvoudiger.

Uit een onderzoek dat Parallels heeft uitgevoerd om inzicht te krijgen in de stand van zaken op het gebied van virtual desktop infrastructure (VDI) en Cloud computing, blijkt dat 31,3% van de respondenten op afstand werken de belangrijkste reden vindt om VDI te gebruiken. Voor 24,1% van de respondenten was veiligheid de belangrijkste factor, terwijl 18,8% het werken vanaf ieder apparaat het belangrijkst aspect vond. Ondanks deze voordelen, is het volgens de deelnemers aan het onderzoek niet altijd eenvoudig om een VDI-oplossing te gebruiken om de efficiëntie van thuiswerken te verbeteren. Er zijn ook uitdagingen die de acceptatie van VDI kunnen belemmeren volgens de respondenten. Zo kunnen er problemen optreden bij updates, het netwerk, het besturingssysteem of het endpoint apparaat zelf. 

Zorg voor een gebruiksvriendelijke VDI-oplossing 

Uiteraard geldt ook bij VDI hoe complexer de oplossing, hoe groter de kans dat gebruikers tegen een probleem aanlopen. Voor een technologie die bedoeld is om het vermogen van een werknemer om betrouwbaar thuis te werken te verbeteren, vormt complexiteit een cruciale overweging bij het kiezen van een VDI-provider. Bedrijven zullen dus op zoek moeten naar een VDI oplossing met een eenvoudige architectuur om potentiële problemen te minimaliseren. In plaats van te zoeken naar een ideale oplossing, is het daarom beter om naar de meest geschikte oplossing te zoeken. Uit een onderzoek onder VDI-gebruikers blijkt dat het hoogste percentage respondenten (42,5%) minder dan één dag per maand besteedt aan het oplossen van VDI-prestatieproblemen, terwijl 38,6% één tot drie dagen besteedt. Deze bedrijven gebruiken mogelijk VDI-oplossingen met een eenvoudigere architectuur die niet veel extra tijd toevoegen aan de workload van hun IT-team.

Een ander obstakel dat moet worden overwonnen bij de invoering van VDI is dat er skills nodig zijn voor implementatie en onderhoud. Er is hierdoor veel vraag naar professionals ​​VDI-systemen kunnen beheren. Sommige bedrijven hebben er daarom voor gekozen om deze taak uit te besteden. Afhankelijk van het huidige niveau van het IT-personeel van een bedrijf, kan het moeilijk zijn om te beoordelen of het onderhouden van een VDI-oplossing haalbaar is, of dat het bedrijf ook zal moeten investeren in het opleiden van zijn medewerkers. Nogmaals, dit probleem benadrukt het belang van het kiezen van een eenvoudige, intuïtieve en gebruiksvriendelijke VDI-oplossing die geen ingewikkeld onderhoud vereist.

Kortom, VDI vertegenwoordigt een schaalbare oplossing die thuiswerken mogelijk maakt. Naarmate werken op afstand steeds meer zal toenemen en bedrijven complexiteit rondom hun VDI-oplossing verminderen zullen ze op zoek moeten naar een gebruiksvriendelijke oplossing.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Satelliet
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Nederland en Europa te kwetsbaar in de ruimte, Huizen ruilt OGD in voor DSC (en meer)

    ActueelOverheid

    KPN en Thales bouwen soevereine cloud voor Defensie

    Storagebeheer management
    OpinieData & AI

    Vraag naar Europese storage stijgt

    ActueelSoftware & Development

    Kort: Elastique op Sri Lankaans avontuur, Panasonic helpt The AA, Main koopt Carwise-duo (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nederlandse bedrijven nog niet kansloos om EU-gelden cloud en ai  

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    Pax8 schudt met cloud-marktplaats de distributiewereld op

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs