Werken op afstand heeft inmiddels een vaste plaats ingenomen bij de beroepsbevolking en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven. Bij op afstand werken spelen met name Clouddiensten een cruciale rol. Hoewel clouddiensten de ruggengraat van thuiswerken vormen, zijn er meer technologieën die kunnen worden ingezet om op afstand werken te verbeteren. Veel bedrijven maken bijvoorbeeld gebruik van VDI. Deze technologie stelt gebruikers in staat om te werken op desktops en applicaties die draaien op virtuele machines (VM’s), ofwel gehost op fysieke servers of in de Cloud. VDI zorgt ervoor dat medewerkers altijd en overal op elk apparaat toegang hebben tot virtuele desktops, applicaties en hun bestanden. Bovendien kunnen gebruikers op deze manier nog steeds exact dezelfde handelingen en taken uitvoeren alsof ze een traditionele pc gebruiken. De oplossing zorgt dan ook voor een betere mobiliteit en maakt veilig werken vanuit huis eenvoudiger.
Uit een onderzoek dat Parallels heeft uitgevoerd om inzicht te krijgen in de stand van zaken op het gebied van virtual desktop infrastructure (VDI) en Cloud computing, blijkt dat 31,3% van de respondenten op afstand werken de belangrijkste reden vindt om VDI te gebruiken. Voor 24,1% van de respondenten was veiligheid de belangrijkste factor, terwijl 18,8% het werken vanaf ieder apparaat het belangrijkst aspect vond. Ondanks deze voordelen, is het volgens de deelnemers aan het onderzoek niet altijd eenvoudig om een VDI-oplossing te gebruiken om de efficiëntie van thuiswerken te verbeteren. Er zijn ook uitdagingen die de acceptatie van VDI kunnen belemmeren volgens de respondenten. Zo kunnen er problemen optreden bij updates, het netwerk, het besturingssysteem of het endpoint apparaat zelf.
Zorg voor een gebruiksvriendelijke VDI-oplossing
Uiteraard geldt ook bij VDI hoe complexer de oplossing, hoe groter de kans dat gebruikers tegen een probleem aanlopen. Voor een technologie die bedoeld is om het vermogen van een werknemer om betrouwbaar thuis te werken te verbeteren, vormt complexiteit een cruciale overweging bij het kiezen van een VDI-provider. Bedrijven zullen dus op zoek moeten naar een VDI oplossing met een eenvoudige architectuur om potentiële problemen te minimaliseren. In plaats van te zoeken naar een ideale oplossing, is het daarom beter om naar de meest geschikte oplossing te zoeken. Uit een onderzoek onder VDI-gebruikers blijkt dat het hoogste percentage respondenten (42,5%) minder dan één dag per maand besteedt aan het oplossen van VDI-prestatieproblemen, terwijl 38,6% één tot drie dagen besteedt. Deze bedrijven gebruiken mogelijk VDI-oplossingen met een eenvoudigere architectuur die niet veel extra tijd toevoegen aan de workload van hun IT-team.
Een ander obstakel dat moet worden overwonnen bij de invoering van VDI is dat er skills nodig zijn voor implementatie en onderhoud. Er is hierdoor veel vraag naar professionals VDI-systemen kunnen beheren. Sommige bedrijven hebben er daarom voor gekozen om deze taak uit te besteden. Afhankelijk van het huidige niveau van het IT-personeel van een bedrijf, kan het moeilijk zijn om te beoordelen of het onderhouden van een VDI-oplossing haalbaar is, of dat het bedrijf ook zal moeten investeren in het opleiden van zijn medewerkers. Nogmaals, dit probleem benadrukt het belang van het kiezen van een eenvoudige, intuïtieve en gebruiksvriendelijke VDI-oplossing die geen ingewikkeld onderhoud vereist.
Kortom, VDI vertegenwoordigt een schaalbare oplossing die thuiswerken mogelijk maakt. Naarmate werken op afstand steeds meer zal toenemen en bedrijven complexiteit rondom hun VDI-oplossing verminderen zullen ze op zoek moeten naar een gebruiksvriendelijke oplossing.