Wilt u online op een gerichte manier meer publiek bereiken en dat door een kleine investering te doen in uw tijd en vermogen?
Ga dan zelf hiermee aan de slag of schakel de hulp van een Adwords bureau in die voor u een professionele Adwords campagne opzetten. Onderstaand een toelichting over waar we het nu over hebben en waar u zowel over moet nadenken bij het starten van een dergelijke campagne.
Wat is Google Adwords nou eigenlijk?
Google Adwords ook wel Google Ads genoemd is een door Google ontwikkeld advertentie platform. Hierop kan iedereen bieden om hun advertentie content oftewel advertentieteksten via Google online te laten adverteren via de juiste zoekwoorden die uw doelgroep interesseren. Deze content kunnen kleine korte advertenties zijn, service aanbiedingen, productvermeldingen of video’s. Via Google Adwords kunnen uw advertenties geplaatst worden in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google en tevens op websites die niet als zoekmachine fungeren, mobiele apps en via video’s, YouTube of andere social media platformen. Dankzij deze manier van marketing richt u zich alleen op mensen die naar een bepaald product of informatie op zoek zijn. De advertenties worden getoond bovenaan de organische (niet-betaalde) zoekresultaten. U herkent ze door de dikgedrukte tekst “advertentie” boven de titel van het zoekresultaat. Deze vorm van betaalde resultaten noemt men ook wel CPC wat Costs Per Click betekent aangezien u per klik betaald.
De zoekresultaten die via Google Shopping gepresenteerd worden is ook een vorm van Google Ads. Deze informatie wordt via een feed ingelezen en Google AdWords bepaalt de plaatsing en kosten per klik voor uw advertentie.
De organische zoekresultaten worden via een door de zoekmachine ontwikkelde algoritme bepaald. Indien u binnen een concurrentiegevoelige markt opereert zal het veel tijd en geld kosten om hoog in de organische zoekresultaten te komen aangezien iedereen dit probeert te bereiken. Via zoekmachine optimalisatie (SEO) kunt u zich hoger in de organische zoekresultaten plaatsen. Dikwijls wordt dit overgelaten aan specialisten die veel expertise en de juist tools hebben op het gebied van SEO. Heeft u hier niet zoveel kaas van gegeten of gewoonweg geen tijd voor, laat uw Google AdWords uitbesteden bij een gespecialiseerd online marketing bureau.
Een zoekmachine als google wilt niets anders dan relevante advertenties presenteren gerangschikt op zoekterm. Dit geeft de zoeker de meest gewenste ervaring en blijft men terugkomen naar deze zoekmachine. Voorbeeld, indien u zoekt op een baby verzorgingsproduct wilt u niet een pagina met gereedschap voor klussen zien. Google kijkt naar de zoekwoorden relevantie en welke goed presteren wat beloont wordt met lagere kosten per klik. Google denkt ook na of het zoekwoord relevant is aan de advertentietekst en de pagina waarnaar deze advertentie toe leidt. Deze factoren bepalen samen de CTR (Click Through Rate) wat betekent het aantal klikken gedeeld door het aantal vertoningen oftewel de kwaliteitsscore. Dit gebeurt op een schaal van 1 tot 10 waarbij 10 het hoogste is. Het is de uitdaging om een hoge kwaliteitsscore te organiseren per zoekwoord. Dit door een hoger dan gemiddeld verwachte CTR, advertentierelevantie en ervaring op de uiteindelijke bestemmingspagina te verwezenlijken.
Wat kost het?
De kosten per klik zijn afhankelijk van de kwaliteitsscore en wat de concurrentie wil betalen per klik. Populaire zoekwoorden zijn concurrentie gevoeliger dan minder populaire zoekwoorden. U dient zelf te bepalen wat u wilt betalen per klik. De kwaliteitsscore van uw advertentie per zoekwoord en het bedrag wat de concurrentie wil betalen bepaald uiteindelijk wat u betalen gaat per klik. Dit kan van 1 eurocent tot een enkele euro’s per klik gaan kosten. De hoogste bieder met de hoogste kwaliteitsscore wordt door Google beter bedient door degene hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Hierdoor wordt deze makkelijker vindbaar wat zal leiden tot meer verkeer naar degene zijn website of webshop.
Wees waakzaam
Wees continu waakzaam en onderzoek welke woorden de meeste opbrengst leveren voor u. Woorden welke geen resultaat opleveren verwijderen, hoger inzetten op woorden die uw doelgroep zal aantrekken wat leidt tot meer verkoop. Ook kunt u onderzoeken op welke momenten er nauwelijks verkeer plaatsvindt wat ertoe kan leiden om op bepaalde dagen of tijdstippen het adverteren uit te zetten of door uw bod per klik te verlagen. Indien u het adverteren uitschakelt zorgt het er wel voor dat uw vindbaarheid zal afnemen. Dat u hierdoor minder kliks krijgt wat u uiteindelijk minder geld gaat kosten aangezien u per klik betaald. Tevens kunt u bepalen hoe groot uw marktgebied wordt door in te stellen in welke regio u gevonden wilt worden.
AdWords campagne opzetten met een specialist van CliQi? Neem gerust een kijkje op onze website!
Behoud het overzicht
Dit kan optreden wanneer u bijvoorbeeld op zeer algemene zoekwoorden adverteert zoals bijvoorbeeld auto. Het gevolg is dat u een zeer groot publiek heeft, dus zeer veel kliks, dus veel kosten, alleen hebben deze mensen niet allemaal de intentie om ook daadwerkelijk te kopen. Een meer specifiek woord als auto kopen, goedkope auto of prijs auto zal meer koopgraag publiek opleveren. Het uitvoeren van een zoekwoord analyse kan hierbij helpen. Het geeft u inzicht in welke woorden u het beste kunt toepassen.