Ieder bedrijf of instelling, ongeacht grootte of branche, kan met een ongeval of crisis te maken krijgen.
Een crisis kan uit elke hoek komen en het is dus cruciaal dat je er goed mee omgaat. Veilig werken is een van de basisuitgangspunten van elke onderneming. Tegelijkertijd is het de grootste uitdaging voor de organisatie. Er zijn echter tools, zoals de BHV App, die een grote hulp kunnen zijn om zo veilig mogelijk te kunnen werken.
IT-oplossingen voor crises en incidenten
Elke crisis kan anders zijn. Natuurrampen of ernstige weersomstandigheden komen vaak als eerste in je op als je denkt aan crises. Maar een crisis kan ook ontstaan zijn door menselijk handelen, bijvoorbeeld op de werkplek. Ongeacht de aard ervan, moet elk bedrijf anticiperen op en zich voorbereiden op de mogelijkheid dat ze zich voordoen. IT-oplossingen zijn een uitstekende manier om de veiligheidssituatie op de werkplek te vergroten.
Hoe helpt de BHV App?
Binnen elk bedrijf worden bedrijfshulpverleners aangewezen, die zijn getraind om snel te handelen bij een ongeval. De BHV App is voor elke hulpverlener een ontzettend handig hulpmiddel. Dankzij de BHV App kun je niet alleen de kans op onveilige situaties verkleinen, maar ook de kosten van de eventuele gevolgen van zulke situaties verminderen. Het melden van een incident gebeurt met een druk op de knop. Via de BHV App communiceren hulpverleners en medewerkers direct met elkaar.
Bereik met de BHV App medewerkers snel en op afstand
Een ongeval of incident binnen een bedrijf vereist een zeer snelle informatiestroom. De automatisering van het crisismanagementproces geeft de mogelijkheid om direct te starten met maatregelen. Je kunt je medewerkers van op afstand bereiken met de juiste commando’s, zoals “Barricadeer alstublieft de deur en blijf in uw kamers” of “Ontdekking van gevaarlijke lading! Alle medewerkers gaan weg van gang F op de tweede verdieping”.
BHV App: incident melden met een druk op de knop
Een medewerker die telefonisch een incident wil melden, selecteert het type incident uit de lijst van de BVH App en meldt dit met een druk op de knop aan de dienstdoende teamleider. Je kunt eventueel een foto, video, document, locatie van het ongeval of incident bijvoegen, waardoor het dreigingsniveau vooraf kan worden bepaald. Na ontvangst van de informatie maakt de crisisteamleider met één knop verbinding met de betrokken medewerkers en bevestigt de gebeurtenis.
Scenario gemakkelijker te volgen met BHV App
Medewerkers ondernemen acties volgens het scenario in de BHV app. De bedrijfshulpverlener geeft goedkeuring aan de uitvoering van individuele activiteiten en heeft overzicht op de locatie van de incidentlocatie en de mensen die betrokken zijn bij het beheerproces. Via de BHV App kan belangrijke informatie worden doorgeven. Zo kan de bedrijfshulpverlener of het crisisteam beschikken over een getrouwe weergave van de activiteiten en beter inspelen op het incident.
BHV App, dé oplossing bij elk incident
Het goed opvangen van een ongeval, incident of crisis is altijd afhankelijk van hoe goed de organisatie is voorbereid op crisisbeheersing. Het belangrijkste is of je er door je eerdere voorbereiding alles aan hebt gedaan om de gevolgen van het incident te minimaliseren of te voorkomen. De BVH App kan daarbij van onschatbare waarde zijn.