Onderzoek in opdracht van Akamai suggereert dat toenemende datavolumes en klantervaring factoren zijn die invloed hebben op overwegingen tot cloud computing gebruik
Amsterdam – 13 september 2023 – Akamai Technologies, Inc. (NASDAQ: AKAM), het cloud bedrijf dat het leven online mogelijk maakt en beschermt, publiceert vandaag een nieuw onderzoeksrapport waarin de trends achter de implementatie van cloud technologieën in de media- en entertainmentbranche (M&E) zijn onderzocht. Het onderzoek, dat in opdracht van Akamai is uitgevoerd door Forrester Consulting, heeft wereldwijd 225 respondenten van M&E-bedrijven ondervraagd. Het merendeel van hen heeft binnen de eigen organisatie invloed op of de uiteindelijke beslissingsbevoegdheid over streamingarchitecturen en/of cloud workflows. Uit de resultaten blijkt dat 73% van de M&E-bedrijven overweegt om van grote, verouderde cloud providers af te stappen, onder andere vanwege de kosten, en over te stappen naar meer flexibele, in de cloud geïntegreerde configuraties.
Hoge klantverwachtingen stimuleren cloud adoptie in de M&E-sector
M&E-bedrijven waren er al vroeg bij in de overstap naar de cloud, waarbij 92% van de respondenten aangeeft ‘succesvol’ of ‘zeer succesvol’ te zijn met cloud based technologie en 77% aangeeft dat hun cloud traject sneller verloopt dan verwacht. Dit is het gevolg van de hoge verwachtingen van de klant, waarbij 76% van de ondervraagde gebruikers geen uitvaltijd, buffering of afspeelfouten accepteert.
Vooruitkijkend benadrukt het rapport echter de bezorgdheid over het vermogen van bestaande cloud infrastructuren om de groei van de M&E-industrie in de toekomst veilig te stellen. Volgens het Forrester-onderzoek evalueren M&E-bedrijven hun relaties met cloud providers opnieuw en zoeken ze naar vertrouwde partners om de grootste uitdagingen het hoofd te bieden en de productie van content te versnellen.
Kosten en groei in datavolume staan voorop in de M&E-branche
Stijgende kosten hebben een merkbare impact op de cloud strategieën van M&E-bedrijven. Onder de respondenten overweegt 73% vanwege de kostendruk te vertrekken bij de traditionele cloud providers, terwijl 63% meldt dat het voor hun bedrijf op de lange termijn moeilijk wordt om de kosten te beheren.
Het toenemende datavolume wordt in het rapport benadrukt als een complicerende factor voor respondenten om cloud infrastructuren verder te implementeren. 36% verwacht dat het datavolume de komende drie jaar met meer dan 50% zal toenemen en 68% is het ermee eens dat het datavolume de adoptie van datacenters bemoeilijkt.
Verder laat het Forrester onderzoek zien dat cloud partners moeten evolueren om te voldoen aan de datavereisten van M&E-klanten. Nu velen hun relaties met cloud providers heroverwegen, zoeken ze partners die zich in hun eigen speelveld bevinden en die hen helpen met hun kosten, data-uitvoer en hostingbehoeften.
Belangrijke cloud-gebruiksscenario’s
Met bijna 60% is opslag volgens de respondenten de meest voorkomende gebruikstoepassing voor streaming van cloud services. Tegelijkertijd gebruikt ten minste de helft van de ondervraagde organisaties de cloud ook voor belangrijke functies zoals inhoudsbeveiliging (DRM/watermerken), facturatie- en abonnementsbeheer, en prestatieanalyse.
“Dit onderzoek laat de dynamische aard zien van de workloads die M&E-bedrijven vandaag de dag draaien op cloud services en -infrastructuren. Bovendien laat het onderzoek zien dat een indrukwekkend aantal van deze bedrijven – minimaal de helft – de cloud gebruikt voor een aantal van hun meest kritische functies”, aldus Todd Loewenstein, Akamai, senior manager marketing voor de mediabranche. “Nu er steeds meer content beschikbaar komt voor consumenten via over-the-top (OTT) diensten, moeten M&E-bedrijven deze content opslaan en beschermen in een cloud die kan meegroeien met hun veranderende behoeften.”
Concurrentievoordeel
Nu de markt voor M&E, en videostreamingservices in het bijzonder, steeds meer spelers trekt, zoeken bedrijven naar cloud providers om hen te helpen de klantervaring (CX) te verbeteren en een concurrentievoordeel te behouden. 60% geeft aan CX-verbeteringen te zien of verwachten deze te zien dankzij investeringen in de cloud, en 59% gerealiseerd betere mogelijkheden om realtime inzichten te genereren en te gebruiken, of verwacht deze te gaan realiseren.
“Het onderzoek helpt te kwantificeren wat we van klanten en prospects horen over de huidige staat van hun cloud journeys”, aldus Loewenstein. “Ze staan onder enorme druk om uitstekende klantervaringen te leveren terwijl ze te maken hebben met zware budgettaire beperkingen.”
“Hoewel deze uitdagingen vooral gelden in M&E, worden ze gedeeld door bedrijven in andere sectoren. Dit is een van de redenen waarom Akamai een fundamenteel andere benadering van cloud computing hanteert”, voegde Loewenstein toe. “Met de introductie van Akamai Connected Cloud eerder dit jaar, hebben we cloud computing-services ontwikkeld waarmee organisaties de traditionele, gecentraliseerde clouds kunnen ontsluiten en kunnen bouwen op een moderner, gedistribueerd ontwerp, waardoor nieuwe flexibiliteit en kostenbesparingen in het proces mogelijk worden.”
Methodologie
Het wereldwijde onderzoek van Forrester werd in juni 2023 gehouden onder 225 IT-besluitvormers van M&E-bedrijven. Hen werd gevraagd hoe ze hun cloud strategieën bekijken en beheren.
Over Akamai
Akamai maakt het leven online mogelijk en beschermt dit. Toonaangevende bedrijven wereldwijd kiezen Akamai voor het bouwen, leveren en beveiligen van hun digitale belevingen, zodat miljarden mensen elke dag kunnen leven, werken en spelen. Akamai Connected Cloud, een omvangrijk gedistribueerd edge- en cloud platform, brengt apps en ervaringen dichter bij gebruikers en houdt bedreigingen verder weg. Meer informatie over Akamai’s oplossingen voor cloud computing, beveiliging en contentlevering vindt u op akamai.com en akamai.com/blog, of volg Akamai Technologies op Twitter en LinkedIn.