Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Meer dan 10 miljoen euro via WhatsApp-incasso

30 januari 20203 minuten leestijdInnovatie & Transformatie

Incasso via WhatsApp blijkt zeer effectief. Alleen al in 2019 werden bijna 7.000 zaken opgelost door op deze wijze met debiteuren in contact te treden, aldus incassokantoor Hendriks Incasso. In de helft van de gevallen was WhatsApp zelfs doorslaggevend in het wel of niet betalen van de openstaande facturen in de minnelijke fase, vóórdat de zaak in de gerechtelijk fase terechtkwam. Na een succesvol 2019 verwacht het kantoor het aantal opgeloste zaken in 2020 te verdubbelen, mede doordat de software inzicht biedt in de efficiëntste werkwijze.

Hoe rechtvaardig je het uitblijven van betalingen tegenover je klanten, als je de beschikking hebt over een direct communicatiemiddel maar daar geen gebruik van maakt?”, vraagt eigenaar en algemeen directeur Loyd Hendriks zich af. “Wij combineren daarom conventionele kanalen zoals telefoon en e-mail met het relatief nieuwe WhatsApp”, vult hij aan. “Deze in Nederland unieke aanpak heeft zich voor onze klanten letterlijk uitbetaald.”

WhatsApp-contact vaak doorslaggevend

Het incassobureau van de broers Hendriks – Roy Hendriks is eigenaar en commercieel directeur – wist in het voorbije jaar met behulp van WhatsApp bijna 7.000 dossiers te sluiten. Het bureau heeft op die manier voor meer dan tien miljoen euro aan openstaande betalingen geïncasseerd.

WhatsApp maakte bovendien in de helft van de zaken het verschil, wijzen interne cijfers uit. Hendriks Incasso heeft zijn software namelijk zo ingericht dat het precies kan zien of een betaling voortkomt uit contact via WhatsApp. Nadat de incassospecialisten de debiteuren middels dit medium op hun betalingsverplichting hadden aangesproken, voldeden deze het verschuldigde bedrag alsnog in de minnelijke fase. “WhatsApp kan dus een gang naar de rechter voorkomen, waarmee het de debiteuren én onze klanten tijd en geld bespaart”, aldus Hendriks.  

Preciezere targeting en verdubbeling in 2020

Ook kan het bureau met behulp van WhatsApp de verzending van zijn incassoberichten optimaal timen. Hendriks Incasso bekijkt voortdurend per branche welke dag en zelfs welk tijdstip van verzending de kans op betaling vergroot. Daarnaast toont WhatsApp op de minuut nauwkeurig wanneer de ontvanger van het bericht voor het laatst online is geweest en mogelijk zelfs of en wanneer het bericht is gelezen. Het incassokantoor maakt daarmee per zaak de afweging hoe het dit innovatieve communicatiemiddel op de efficiëntste wijze kan inzetten.

“Elke branche is anders”, licht Hendriks toe. “Daar moeten wij als incassobureau dan ook kennis van nemen en met een flexibele werkwijze op inspelen.” Hij verwacht dat het aantal zaken dat zijn bureau met behulp van WhatsApp tot een goed einde brengt in 2020 verdubbelt, mede door het voortschrijdend inzicht in de mogelijkheden van WhatsApp.

Over Hendriks Incasso

Naamgevers van Hendriks Incasso en drijvende krachten achter de onderneming zijn de broers Hendriks, Loyd en Roy. Hendriks Incasso heeft negen op de tien trajecten met een positief resultaat afgesloten. Dat doet het onder meer door als een van de eerste incassobureaus in Nederland naast telefoon en e-mail ook WhatsApp in te zetten.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Whatsapp
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Hallo? Ik kan niks horen’

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs