Van nieuwe voice-over marktplaatsen tot AI voice-overs: het is duidelijk dat de Nederlandse voice-over industrie in de toekomst veel veranderingen meemaken. De toekomst van de Nederlandse voice-over industrie voorspellen is geen gemakkelijke taak.
Voice-over bureaus voorspellen
Elke kleine aanpassing binnen elk aspect van voice-over of de aanpalende industrieën heeft het vermogen om de toekomst te veranderen. Sommige voorspellingen zijn veel waarschijnlijker dan andere, maar voor sommige is het slechts een kwestie van tijd. Om de toekomst te voorspellen geven drie voice-over bureaus hun mening: VoiceCowboys, Voice Over Agency en One Media.
Nederlandse voice-overs blijven steeds vaker thuis
Voordat we kijken naar de mogelijke toekomst van de voice-over industrie, laten we nog even terugkijken naar de afgelopen jaren. VoiceCowboys geeft aan dat het aantal stemacteurs met thuisstudio’s is sinds 2019 enorm toegenomen, net als het aantal producties op afstand.
Met audiovisuele meeluister tools waardoor we wereldwijd kunnen communiceren, werd live regisseren op afstand het nieuwe normaal. Stemacteurs pasten zich snel aan en bewezen dat thuiswerken niet ten koste ging van de audiokwaliteit of de prestaties.
Nu de Nederlandse voice over industrie deze methode heeft uitgeprobeerd en getest, weten we dat het werkt. De toekomst van voice-over zal ongetwijfeld blijven bestaan uit de opkomst van thuisstudio’s en producties op afstand. Ze stellen ons in staat samen te werken vanuit elke internationale locatie, en brengen talenten samen die daarvoor misschien niet de kans hadden.
E-learning voice-overs in de lift
De eLearning industrie bewees volgens Voice Over Agency haar waarde tijdens covid. Omdat een groot deel van de wereld thuis zat en niet kon werken, vulden mensen hun tijd met het leren van nieuwe vaardigheden. Online cursussen zagen een enorme stijging in het aantal kijkers en bewezen hoe succesvol ze kunnen zijn. Dit resulteerde in een toenemend aantal voice-over opdrachten voor eLearning, en deze trend lijkt niet af te nemen, gezien er steeds meer e-learning platforms bijkomen.
Freelance voice-over stemmen de norm in Nederland
Merken stappen af van het gebruik van reclamebureaus, zo ziet media en Nederlands voice-over bureau One Media. Velen zijn begonnen met het opzetten van interne creatieve teams, het aanleggen van een database van betrouwbare freelance voice-over stemmen om regelmatig mee te werken, of het gebruik van online casting platforms.
Deze verschuiving vermindert volgens One Media het belang van stemacteurs om zich te verzekeren van vertegenwoordiging en heeft een trend gecreëerd in voice-over marketing. Het aanbieden van je diensten op meerdere voice-over platforms en je eigen website en het benutten van de mogelijkheden van sociale media zal in de toekomst nog belangrijker worden. Hoe meer inkomstenbronnen voor stemacteurs, hoe meer voice-over werk!
Meer divers voice-over werk in 2023
Technologische vooruitgang is ook in 2023 de drijvende kracht achter verschuivingen in de voice-over industrie. Dit betreft niet alleen de technologie die we gebruiken, maar ook de andere sectoren waarvoor we voice-over verzorgen. Websites, webshops, videogames en vele andere creatieve media blijven onze consumptie van audiovisuele inhoud verbeteren.
Meer professionele voice-overs gezocht
Met de toename van thuisstudio’s is de verschuiving naar technisch onderlegde stemacteurs al begonnen. Nu er steeds meer technologie in huis komt, leren stemacteurs meer over audioproductie. Er is minder behoefte aan studio’s en audioproducenten voor eenvoudige projecten waardoor vooral een voice-over gezocht wordt die beschikt over een eigen geluidsstudio.
Freelance voice-over platforms hebben sommige stemacteurs in staat gesteld meerdere vaardigheden te benutten. Als een klant geen budget heeft, wordt een stemacteur die de voice-over kan verzorgen en de opnames zelf kan bewerken een zeer voordelige deal. We beginnen misschien een tweedeling te zien tussen deze goedkopere alles-in-één diensten voor kleinere projecten en meerdere specialisten voor grotere producties.
Hoewel tegenstrijdig, is daarom meer specialisatie binnen de voice-over industrie ook waarschijnlijk. We zullen minder generalistische stemacteurs zien en meer talent dat zich richt op een specifieke industrie, niche of voice-over medium met specifieke training en vaardigheden.
Nederlandse stemacteurs vs. voice-over AI
Voice-over AI is toch wel een beetje wat veel Nederlandse stemacteurs een beetje nerveus maakt. Dus, zal AI steeds meer voorkomen in de industrie? Absoluut, maar dat betekent niet dat je je er echt zorgen over moet maken. Apps als TikTok maken misschien zwaar gebruik van AI voice-over omdat het gemakkelijk is, maar niemand vindt het leuk hoe het klinkt. Mensen geven de voorkeur aan het geluid van een echte stem, dat is een feit, en dat zal nooit veranderen voor expressieve en op prestaties gebaseerde Nederlandse voice-over.
AI voice-overs kunnen zich ontwikkelen tot het niveau waarop we ze meer horen in korte inhoud en toegankelijkheid binnen technologie en apps. Maar als voice-over enig niveau van prestatie of emotie vereist, zullen AI en synthetische stemmen het eenvoudigweg niet doen zonder in de eerste plaats op een echte stem te zijn gebaseerd. We zijn nog ver verwijderd van AI voice-over die de kwaliteit van een echte stem evenaart, en het is twijfelachtig of dat ooit het geval zal zijn.
Voice-over tarieven en online stemmenbureaus
Nu er steeds meer stemacteurs bijkomen, wordt de concurrentie steeds groter. Of..toch niet? Er zijn inderdaad veel stemacteurs, maar de sector is niet zo oververzadigd als sommigen suggereren.
Net zoals de hoeveelheid talent is toegenomen, is ook de wereldwijde vraag naar inhoud en het aantal banen toegenomen. Maar met zoveel keuze in wie er voor een project wordt gecast, kan het voor nieuw talent moeilijk zijn om een weg naar binnen te vinden.
Dit leidt ertoe dat stemacteurs op sommige freelance voice-over sites karige voice-over tarieven bieden, alleen maar om te proberen genoeg ervaring op te doen om in aanmerking te komen voor hogere tarieven.
Je kunt het iemand moeilijk kwalijk nemen dat hij probeert zijn dromen waar te maken. Toch ondermijnen deze uitzonderlijk lage tarieven de professionele stemkunstenaars en de al bestaande industriestructuur. Het brengt de gemiddelde prijs van voice-over als dienst omlaag. Het legt ook de macht in handen van degenen die je nodig hebben. Waarom zou een bedrijf eerlijk betalen als stemacteurs met elkaar concurreren om goedkoper uit te zijn?
Zoals eerder gezegd, kunnen we in de industrie een nog grotere kloof gaan zien tussen goedkopere en professionele voice-overs. In plaats van één voice-over markt zijn er nu al twee: goedkope all-in-one diensten waarin het gaat om zeer lage voice-over tarieven en de betere, echte professionele voice-overs.
Toekomst van Nederlandse en Engelse voice-overs
Casting directeuren die Nederlandse en Engelse voice-overs zoeken, zullen volgens Voice Over Agency beseffen dat hun audities echt tijdverspilling zijn. Casting oproepen, wachten op opnames, en dan zoeken naar wat je zoekt is een vermoeiend en onnodig proces.
Zowel Nederlandse als Engelse voice-overs zijn misschien bezorgd over AI voice-over services, maar wie er maar even naar luistert zal moeten concluderen dat de echte voice-over stemmen zoveel beter klinken dat de stemacteur van vlees en bloed zich echt geen zorgen hoeft te maken.