De meeste consumenten kiezen voor een telefoonabonnement. Handig, want zo ben je verzekerd van bereikbaarheid. Er zijn echter ook andere mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan prepaid. Dit is een optie waar vaak overheen wordt gekeken, maar wat in sommige situaties veel voordelen kan bieden. Ook ondernemers kunnen hier soms veel baat bij hebben. Maar waarom?
Wat is prepaid precies? En belangrijker nog: voor wie is prepaid bedoeld? In dit artikel ontdek je alles wat je moet weten.
Wat is prepaid?
Prepaid, het woord zegt het eigenlijk al. Hierbij betaal je van tevoren geld en ontvang je een tegoed om mee te bellen, sms’en en internetten. Hierbij geldt: op=op. Zodra het tegoed op is, moet je deze opwaarderen voordat je weer van de telefoon gebruik kunt maken. Uiteraard blijft het wel mogelijk om gebeld te worden of de alarmdiensten te bereiken.
Bij prepaid zijn er verschillende mogelijkheden. Je kunt kiezen voor een pakket, waarbij je een telefoon en simkaart ontvangt. Het is echter ook mogelijk om enkel een losse simkaart aan te schaffen. Daarnaast kun je er zelfs voor kiezen om een prepaid abonnement aan te schaffen. Zo wordt er standaard elke maand voor een specifiek bedrag een tegoed op je telefoon gezet en hoef je dit dus niet steeds zelf te doen.
Geschikt voor mensen met onregelmatig verbruik
Niet iedereen is de hele dag op de telefoon bezig. Er zijn ook nog altijd genoeg mensen die hier nauwelijks tot geen gebruik van maken. Dit zien we bijvoorbeeld vooral terug binnen de oudere generatie. Zij hebben meestal een mobieltje om bereikbaar te zijn voor naasten en te bellen in nood, maar dit gebeurt slechts incidenteel. Het verbruik is zo onregelmatig, dat het zonde is om enkel voor die paar telefoontjes een maandabonnement af te sluiten. Dat zou betekenen dat je maandelijks vastzit aan vaste lasten, terwijl je eigenlijk nooit voldoende belt om überhaupt in de buurt van je bundel te komen. Het is dan goedkoper om telkens zelf tegoed te kopen en zo de kosten in de hand te houden.
Dit geldt soms ook voor ondernemers. Zij hebben vaak een extra mobiele telefoon in geval van nood of voor speciale situaties. Maar deze wordt zeker niet elke dag gebruikt. Prepaid kan dan voorkomen dat er onnodige extra kosten worden gemaakt.
Eerste telefoon
Is jouw kind toe aan zijn of haar eerste telefoon? Dan kan het best spannend zijn om hier ook direct een abonnement voor af te sluiten. Het laatste wat je wil is dat je na een maand plotseling een torenhoge rekening op de mat ziet verschijnen, omdat je kind flink buiten zijn bundel is gaan bellen. Wees je ervan bewust dat je kind nog niet altijd op de juiste manier met zijn telefoon weet om te gaan. Dit komt met de jaren.
Daarom kan het zeker die eerste tijd handig zijn om voor prepaid te kiezen. Zo hou je de kosten goed in de hand. Bovendien geldt: op=op. Je kind kan dus niet meer bellen, sms’en en internetten als het tegoed op is en moet dan eerst bij jou aankloppen. Dit doet niet af aan de bereikbaarheid van je kind, want je kan hem wel nog altijd bereiken.