Jarenlang hebben technologiebedrijven strikte limieten opgelegd aan wie gechipte iPhones, kapotte gameconsoles en allerlei andere defecte of niet werkende gadgets mag repareren. Componenten zijn schaars of worden in sommige gevallen helemaal niet gedeeld met onafhankelijke winkels. Zelfs relatief simpele onderdelen zoals USB-poorten en batterijen zijn hierdoor niet te repareren.
Na deze beperkingen zelf mee te maken als de eigenaar van een reparatie shop, koos een hobbyist (“Millman”) hier werk van te maken. Hij sloot zich aan bij een groep van eigenaren van kleine bedrijven, hobbyisten en activisten die in het hele land lobbyen voor duidelijkere “right to repair” rechten.
Hiermee wil men de regels ongedaan maken die bedrijven hebben ingesteld om reparaties aan geautoriseerde leveranciers te beperken. En deze regels zijn er voor een breed scala aan producten, van bijvoorbeeld een rolstoel tot een Kindle.
Duurzaam
Ook vanuit een duurzaam perspectief is dit een onderwerp dat veel aandacht trekt. Alleen in Amerika trekt de smartphone-productie bijvoorbeeld al zo’n 23,7 miljoen ton grondstoffen op, volgens een rapport van het Amerikaanse PIRG. De consumentengroep schatte dat mensen die hun smartphone een jaar langer vasthouden, het emissie-equivalent zouden zijn van 636.000 auto’s van de weg halen.
Een van de redenen waarom deze wetgevende inspanningen tot nu toe niet lukken, zijn de partijen en hun lobbies. Microsoft en Apple verkopen elk jaar weer bootladingen met nieuwe apparaten en hebben dus veel interesse in het voorkomen van deze wet. Een telefoon repareren levert hun in vergelijking veel minder op dan de verkoop van een compleet nieuw toestel.
De topadvocaat van Microsoft pleitte tegen een reparatiewet. Lobbyisten voor Google en Amazon.com Inc.hebben ook recent nog een voorstel weten te vernietigen. En Apple Inc. Doet hier net zo goed aan mee met behulp van handelsgroepen.
Verbetering
Dat gezegd hebbende zijn de campagnevoerders positief. In 2012 is er een wet gepasseerd die hetzelfde probleem bij auto’s heeft verholpen. Vanaf dat punt is het voor auto fabrikanten verplicht om hun informatie en middelen te delen met onafhankelijke dealers of reparatie shops. Sindsdien zijn er meerdere pogingen geweest om dit soort rechten ook voor elektronica te verbeteren.
En hoewel dit tot nu toe misschien nog niet gelukt is, blijft de spraakvoerder Justin Millman en zijn groep het proberen. Zo hebben twee senatoren ook al aangegeven het in de nabije toekomst opnieuw te willen proberen.