Als onderdeel van een multicloudstrategie migreerde logistiek dienstverlener Rotra belangrijke applicaties naar de Oracle Cloud. Het project geeft een nieuwe focus waardoor het bedrijf kan werken aan meer klantgerichte toepassingen
Over Rotra
Koninklijke Rotra is een veelzijdige logistiek dienstverlener voor wereldwijde transport- en logistieke activiteiten. Met vestigingen in Nederland en België verzorgt het familiebedrijf wereldwijde zee- en luchtvrachtverzendingen voor haar klanten. Het bedrijf is opgericht in 1909 en heeft zich door de jaren heen getransformeerd tot digitaal expediteur. Met digitaal platform rotraNext heeft Rotra de gehele logistieke keten gedigitaliseerd en wordt er voorzien in efficiency, kosten- en tijdsbesparing en volledige procescontrole en transparantie.
Multicloudstrategie
In 2020 werden de wegtransport- en warehousing-divisies van het bedrijf verkocht. Rotra heeft daarop besloten om alle applicaties en bijbehorende databases te migreren naar Oracle cloud of Azure, of te vervangen door SaaS-applicaties.
“We hebben gekozen voor een multicloudstrategie”, zegt Samir Rharouadi, Product Development Manager bij Rotra Business Support. “We ontwikkelen in-house verschillende applicaties en we willen ons richten op ons API-platform, zodat we meer waarde kunnen bieden voor onze klanten. Daarbij willen we ons niet vastleggen op één type cloudoplossing. Per workload kijken we naar de beste oplossing.”
Backbone-applicatie
Een belangrijke applicatie die gemigreerd moest worden is het Forwarding Management Systeem (FMS). Dit is een zelfgebouwde interne applicatie op basis van Oracle APEX die alle zee- en luchtvrachtactiviteiten van Rotra ondersteunt.
“Het is de backbone van onze organisatie, waarin we al onze operationele handelingen van A tot Z uitvoeren”, aldus Rharouadi. “Dat gaat van het salesproces tot het opstellen van documenten en het communiceren met klanten in combinatie met ons klantportaal.” Rharouadi merkt op dat FMS oorspronkelijk nooit voor de cloud was ontwikkeld. “Acht jaar geleden hebben we ons voor deze applicatie al eens georiënteerd op de Oracle Cloud, die naar onze mening toen nog niet volwassen genoeg was. Een paar jaar later hebben we het nog eens getest met een andere applicatie, ditmaal met succes. Dat is een belangrijke aanleiding geweest om voor een cloudoplossing te kiezen voor FMS.”
Rol transfer solutions
Rotra en Transfer Solutions zijn al lange tijd partners in IT. Transfer Solutions voerde al veel beheerwerkzaamheden uit en verzorgde recent ook de migratie naar de cloud. Bij de keuze voor Oracle Cloud als platform heeft Transfer Solutions een belangrijke adviserende rol gehad. “FMS is natuurlijk een Oracle[1]applicatie. Maar belangrijk voor ons was ook dat onze data in Nederland bleef.”
De applicatie is inmiddels in 2021 in zijn geheel door Transfer Solutions gemigreerd naar de Oracle Cloud. De productieomgeving staat nu in OCI Amsterdam, terwijl de uitwijk- en ontwikkel/ test-omgevingen in OCI Frankfurt staan. Het project is in vier maanden uitgevoerd, inclusief een intensief testtraject door Rotra. De productiemigratie is op 5 februari 2021 succesvol afgerond.
Project als balanceeract
De grootste uitdaging in het project was het gelijktijdig uitvoeren van meerdere migraties. “In totaal moesten drie applicaties over, waarvan FMS weliswaar de grootste was. Dit wilden we zo snel mogelijk en zo goed mogelijk uitvoeren. Daarbij moesten we voortdurend onze resources balanceren: kennis, mensen en de juiste focus. Een groot voordeel was dat we in ons eigen ontwikkelteam over veel Oracle-kennis beschikken. Dat scheelt enorm. Zeker als je met een partij werkt die ook Oracle-specialist is. Als je dezelfde taal spreekt, merk je dat zo’n project behoorlijk soepel verloopt.”
De eerste bevinding na de migratie is dat de performance van de applicatie verder is geoptimaliseerd. “Dit hadden we ook verwacht, omdat de omgeving er specifiek op is ingericht. Daarnaast spelen we nu resources vrij om te werken aan nieuwe toepassingen. Maar ook naar de toekomst toe maken we een belangrijke stap. Onze klanten kunnen met ons API-platform hun data en rapportages, bijvoorbeeld track & trace informatie, rechtstreeks uit onze systemen halen. Onze FMS-cloudomgeving heeft een rechtstreekse verbinding met ons API-platform. We zien een enorme groei in het gebruik daarvan. Als je dan een omgeving hebt die deze groei aankan, betekent het dat we kunnen opschalen wanneer dat nodig is.”