Virtual Desktop Interfaces (of afgekort VDI) hebben de afgelopen jaren een ongekende opmars gemaakt. Met name door COVID-19 is de populariteit van deze interfaces, in de schaduw van tools voor videobellen zoals Microsoft Teams en Google Meet, heeft het enorm aan populariteit gewonnen. Dit komt doordat organisaties flexibeler, veiliger en efficiënter kunnen opereren wanneer ze gebruikers een virtuele desktopomgeving kunnen bieden.
Wat is een Virtual Desktop Interface?
We bespraken het bij Computable.nl al eerder: VDI is een technologie waarmee gebruikers toegang hebben tot een volledig desktopomgeving die vanaf servers virtueel wordt gehost. In plaats van een fysieke computer te gebruiken, krijgen gebruikers via een client of andere apparaten toegang tot hun virtuele desktop. Dit heeft voor zowel de organisatie als de gebruiker (doorgaans werknemer) voordelen, zoals veiligheid, eenvoudige software updates en de mogelijkheid om op afstand te kunnen werken. Door de opmars van thuiswerken wordt dit daarom veel meer gebruikt dan pakweg vijf jaar geleden.
Een drietal marktleiders
Er zijn verschillende VDI-oplossingen die in Nederland gebruikt worden. Een bekend voorbeeld hiervan is Azure Virtual Desktop. Dit is een oplossing van Microsoft en is dankzij de schaalbaarheid, goede beveiliging en de naadloze integratie met Microsoft 365 de meest voor de hand liggende keuze voor de meeste organisaties.
Overwegingen bij een VDI kiezen
In de zoektocht naar een Virtual Desktop Interface voor een organisatie zijn er een aantal overwegingen om rekening mee te houden voordat de keuze voor een systeem gemaakt wordt.
· Behoeften en doelstellingen: Analyseer de specifieke behoeften en doelstellingen van de organisatie voor een VDI. Denk aan het type werk dat wordt uitgevoerd, waar gebruikers zich bevinden en de noodzaak van schaalbaarheid.
· Profielen en toegang: Identificeer of er verschillende gebruikersprofielen binnen de organisatie noodzakelijk zijn en er dus meerdere gradaties van toegang nodig zijn. Sommige gebruikers hebben meer toegang nodig dan andere, terwijl je bepaalde gevoelige informatie wellicht beter wil beschermen. Neem bovendien in overweging of er externe toegang nodig is.
· Beveiliging: Zijn er specifieke beveiligingsvereisten binnen de organisatie, zoals encryptie, authenticatieprotocollen en eisen met betrekking tot compliancy?
· Schaalbaarheid: Is het noodzakelijk dat de VDI-oplossing schaalbaar is? Doorgaans willen organisaties in staat zijn om op te schalen of juist af te schalen wanneer behoeften binnen de organisatie veranderen. Zo wordt er nu weer meer op locatie gewerkt dan op het hoogtepunt van de coronapiek.
· Integratie: Zijn er al bepaalde softwaresystemen of een gehele IT-infrastructuur aanwezig? Overweeg dan welke VDI de beste integratie biedt met de bestaande systemen. Dit maakt het werken met een VDI minder complex en de implementatie eenvoudiger.
· Onderhoud: De ene VDI-oplossing heeft meer onderhoud nodig dan de andere. Zo zijn Cloud gebaseerde oplossing grotendeels onderhoudsvrij, terwijl On Premise-oplossingen meer resources binnen de organisatie vragen.
· Technische ondersteuning: In hoeverre is technische ondersteuning voorhanden wanneer hierom gevraagd wordt? Dit kan zowel de VDI-oplossing zelf betreffen, maar ook lokale specialisten die op korte termijn kunnen helpen met implementatie, onderhoud of issues. Is er voor gebruik van die ondersteuning veel technische kennis nodig of zijn er lokale specialisten te bereiken die je in het Nederlands in Jip-en-Janneke-taal de mogelijkheden en keuzes uit kunnen leggen.
· Kosten: Niet onbelangrijk natuurlijk, maar wat kost de VDI-oplossing, inclusief implementatiekosten en onderhoud.
Schakel een specialist in
Het is verstandig een specialist in te schakelen bij de keuze voor een Virtual Desktop Interface, vanwege de complexiteit en de impact op de bedrijfsvoering. Een VDI-specialist of een specialist in een specifieke VDI, zoals een AVD-specialist helpt bij het verminderen van risico’s, optimaliseert kosten en zorgt voor een implementatie die gestroomlijnd verloopt. Ook kan de specialist beoordelen welke keuze het best past bij de specifieke behoeften van een organisatie. Het is een investering die op lange termijn aanzienlijke voordelen oplevert voor de bedrijfsvoering. Dit heeft voordelen voor de organisatie zelf, de medewerkers én de klanten.