Een product uitkiezen, in het winkelmandje zetten en afrekenen maar; voor wie als klant online een product bestelt, is het aankoopproces overzichtelijk en eenvoudig. Waar dat nodig is, maak je een account aan om te kunnen betalen en de bestelling te kunnen volgen. En zo heb je binnen een paar stappen nieuwe schoenen, boodschappen of een iPad in huis.
Sta je aan de andere kant en heb je zelf een bedrijf met zakelijke klanten, leveranciers, distributeurs of resellers, dan is het proces vaak een stuk onoverzichtelijker. Aan een bestelling gaan vaak meerdere contactmomenten vooraf en er komen een heel aantal administratieve handelingen bij kijken. Wil je het jouw klanten, én jezelf, net zo makkelijk maken om jouw producten te bestellen en zakelijke processen af te handelen? Dat kan met een B2B Portal voor moderne bedrijven.
Een handige digitale hub
Een B2B Portal is een beveiligde omgeving die gemaakt is door het ene bedrijf, voor het andere. Het is een soort digitale hub die het eenvoudig maakt om direct en efficiënt te kunnen communiceren en zakelijke handelingen uit te voeren.
Heb jij bijvoorbeeld een groothandel in bloemen en planten, dan kunnen bloemisten 24 uur per dag bestellingen plaatsen, de actuele voorraad zien en speciale aanbiedingen bekijken. Gelden er afwijkende prijsafspraken voor verschillende klanten, dan houdt het B2B Portal die informatie precies bij. Zo ziet de betreffende klant alleen de juiste en relevante prijs.
Waardevolle informatie op één plek
Zo’n portal is niet alleen gebruiksvriendelijk en overzichtelijk voor afnemers, maar ook voor jou als aanbieder. Het heeft nog een extra waarde. Wanneer het platform goed is ingericht, blijft alle informatie op één plek bewaard. Deze data-driven sales via een B2B Portal kun je inzetten om beslissingen te nemen op het gebied van verkoop, om strategieën te optimaliseren en prestaties te verbeteren.
Alle informatie binnen het portal kan bijvoorbeeld inzicht geven in het gedrag van jouw klanten, leveranciers of distributeurs. Per klant worden de voorgaande bestellingen en voorkeuren opgeslagen; reordering van producten voor retailers is op deze manier heel eenvoudig en snel. Maar je kunt bijvoorbeeld ook zien welke documenten het vaakst worden gedownload of welke zoekwoorden regelmatig worden gebruikt. Bezoekt iemand vaak dezelfde pagina? Dat kan een signaal zijn dat diegene op het punt staat om een product aan te schaffen.
Onmisbaar voor een modern bedrijf
Een B2B Portal werkt zowel mét als zonder ERP-systeem. Het portal kan eenvoudig integreren met een ERP-systeem zodat alles terug te vinden is binnen één overzichtelijk programma. Zonder ERP werkt het portal net zo goed, het bevat namelijk een ingebouwde backoffice om de producten, klanten en orders te kunnen beheren.
Ook handig: het B2B Portal is goed toegankelijk vanaf tablets of smartphones. Wel zo prettig voor onderweg of even snel tussendoor. Het platform is helemaal in te richten via de huisstijl, waardoor het bezoekers herkenbaar blijft. Voor een modern bedrijf is een B2B Portal inmiddels onmisbaar geworden. Het maakt een einde aan langzame processen en kan het begin zijn van een digitale transformatie met Marello. Binnen een paar dagen kan het portal al klaar voor gebruik zijn. Snel, simpel en veilig!
Meer lezen