Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Wat verdient een voice-over of stemacteur?

26 mei 2018Cloud & Infrastructuur

Een veelgestelde vraag door mensen die het beroep stemacteren willen gaan beoefenen, is wat een voice-over verdient. Op deze vraag zijn twee antwoorden mogelijk, en van belang hierbij is of de stem zelf zijn opdrachtgevers benadert of een stemmenbureau hiervoor inschakelt.

In het geval dat een stemacteur zijn eigen marketing doet, door bijvoorbeeld regelmatig zijn voice-over demo in zijn netwerk te verspreiden, kan hij het gehele tarief voor zichzelf houden. Dit scenario is met name interessant voor stemacteurs die reeds een groot netwerk hebben opgebouwd. Want anno 2018 zijn er veel meer professionele voice-overs dan 20 jaar geleden, waardoor een nieuwe stem al snel Facebook en Linkedin campagnes moet opzetten, opties die niet altijd goedkoop zijn. Dit vanwege de flink toegenomen concurrentie. 

In het geval van een stemmenbureau zal deze als tussenpersoon optreden, en zorgen dat de aangesloten voice-overs goed zichtbaar zijn voor mensen die een voice-over kopen of in ieder geval van plan zijn. Het stemmenbureau zal alle marketinginvesteringen voor zijn rekening nemen, waardoor de voice-over logischerwijs hiervoor geen kosten kwijt is. Uiteraard vraagt een stemmen agency er wel iets voor terug, in de vorm van een bemiddelingsfee. De fee varieert per bureau, maar gemiddeld schommelt deze ongeveer rond de 30 a 35%.

Tarieven voice-over

Nu we weten wat ongeveer de gemiddelde fee is, kunnen we berekenen wat een voice-over verdient via een stemmenbureau. De meest voorkomende opdrachten betreffen het inspreken van bedrijfsfilms. Afhankelijk van de spreeklengte en bureau, schommelen de tarieven voice over tussen de €150 voor een goedkope voice-over tot ongeveer €250 euro voor een iets duurdere. Gemiddeld dus €200. Haal je hier een fee van 30% af, zal de stem ongeveer €140 verdienen met het inspreken van een bedrijfsvideo.

Wat een stem opererend zonder stemmenbureau verdient is lastiger vast te stellen. Heeft hij een goed en groot netwerk en hoeft hij geen marketing meer te doen? Of doet hij in zijn eentje marketing via bijvoorbeeld Facebook of Linkedin? Sommige freelancers zijn hier heel bedreven in, anderen minder. Er zijn ook freelancers die marketing als noodzakelijk kwaad zien, omdat ze zichzelf liever richten op het inspreken van bedrijfsfilms en commercials. Ook dan kan werken via een voice-over agency slim zijn.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Het hybride datacenter: ook AWS ziet dat de cloud is neergedaald

    Groeien
    AchtergrondCarrière

    Van schuldenlast naar groeikansen: Atos maakt zich klaar voor de toekomst

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Soevereine cloudoplossingen bieden veel kansen’

    ActueelCarrière

    Atos presenteert strategisch en transformatieplan voor 2028

    Jacob Spoelstra betwisten
    MagazineCloud & Infrastructuur

    Spoelstra Spreekt: Achterhaald

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Overnames Channable en IC-Automatisering; groeikapitaal Bash en GoDutch

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs