Dat een webshop de digitale etalage is voor ondernemingen, hoef je de meeste ondernemers niet te vertellen. Dat is algemeen bekend. Wat veel mensen niet altijd realiseren is dat de manier waarop je deze etalage inricht, een enorm verschil kan maken in de verkoopresultaten. In dit artikel geven we je inzicht hoe een goed webdesign kan bijdragen aan een beter verkoopresultaat.
Hoe werkt een website design op het brein van de mens?
Je zou wellicht zeggen dat de vindbaarheid van je website en het aanbod zelf de allesbepalende factoren zijn voor je conversiepercentage. Dit is niet geheel waar. Het design van je website speelt hier ook een zeer grote rol in. De vormgeving van je digitale etalage heeft namelijk zeer veel invloed op het brein van een mens. Wordt hierdoor de “koop-knop” ingedrukt of juist niet? Een heel praktisch voorbeeld hiervan is de indeling van de website. Hierbij spelen factoren zoals het gebruiksgemak en het toenemende gebruik van mobiele devices een belangrijke rol. Het mobiele gebruik heeft bijvoorbeeld de gewoonte van de gebruiker om van links naar rechts te lezen veranderd. De gebruiker scrolt nu veel meer van beneden naar onder. Een website kan tegenwoordig veel beter verticaal worden ingedeeld dan horizontaal. Een horizontale indeling wordt tegenwoordig als storend ervaren en dat is nu nét niet wat je wilt.
Hoe verstandig is een dynamische opbouw van een website?
Wellicht heb je de term “motion provides meaning” wel eens voorbij zien komen. Dit wil niets anders zeggen dat bewegende beelden de aandacht trekken van de bezoekers. Hoe verstandig is zo’n dynamische opbouw van een website tegenwoordig nog? Voor een desktop versie van een website zijn bewegende beelden een echte eyecatcher. Bij een mobiele gebruiker zal deze video storend worden ervaren. Er zijn dan té veel bewegingen op het kleine scherm. Voor veel mensen is dit een reden om een website heel snel te verlaten.
Vormgeving van een website draagt bij aan het versterken van de aandacht
Tot slot is het goed om je te realiseren dat de vormgeving van een website bijdraagt aan het versterken van de aandacht van je bezoeker. Wellicht heb je de neiging om zoveel mogelijk aanbod te laten zien op een website maar is dit verstandig? Uit de praktijk blijkt dat de resultaten van een webpagina met een doelgericht gekozen aanbod vele malen hoger zijn dan een pagina waarop een veelzijdig aanbod wordt gepresenteerd. Hiermee voorkom je keuzestress met een beslissing verlamming als gevolg. Less is more in dit geval.
Zoals je merkt zijn er veel eisen aan een goed webdesign. Veel ondernemers maken dan ook graag gebruik van een gespecialiseerd webdesign bureau zoals Stuurlui.nl om hun website te laten vormgeven. Hiermee wordt een investering gedaan die zichzelf zeker kan terugverdienen.