In een snel veranderende wereld vol onzekerheid zijn data onze brandstof geworden. Industrieën blijven surfen op golven van uitdaging en tegenslag, en hierin is data de enige valuta die niet crasht. Deze eindeloze bron blijft geven, vernieuwen en waardevolle inzichten verschaffen die bedrijven voortgang en groei bieden.
Dankzij mobiele technologie, smartphones, tablets en innovaties op het gebied van netwerk en WiFi, groeit de aanmaak en het verbruik van data in een tempo dat naar mijn idee niemand had kunnen voorspellen. Wereldwijde datadeskundigen geloven dat tech-gebruikers tegen 2025 elke dag ongeveer 463 zettabytes aan data zullen produceren en consumeren. De laatste gegevens laten zien dat er ongeveer 99.000 Google-zoekopdrachten per seconde zijn. Dit zijn ongeveer 8,5 miljard zoekopdrachten per dag.
Bij Readly alleen al hebben we bijna 80 miljard datapunten aan inzichten verzameld met betrekking tot leesgedrag. Deze inzichten zijn afkomstig van de collectie van 7.500 digitale tijdschriften en kranten die beschikbaar zijn op het platform. Dit onthult onder andere hoe mensen lezen, wat ze lezen en waar ze naar zoeken. Deze verzameling van inzichten kan worden beschouwd als de drijvende kracht achter onze branche.
“Abonnementen zijn een langdurig spel. Investeren in content kost geld, en investeren in data kost jaren.” Dat is een citaat uit een van onze recente bijeenkomsten met een aantal Europese uitgevers. De conclusie was dat we gebruik moeten maken van data om te informeren en strategische stappen te valideren om de betrokkenheid bij tijdschriften en kranten te vergroten, nieuw publiek aan te trekken en zo inkomsten en groei te stimuleren.
Er zijn geen wondermiddelen, geen snelle oplossingen of goedkope opties als het gaat om data – het vereist toewijding aan het meten, monitoren, analyseren en ontwikkelen van strategieën op basis van de verkregen inzichten. We mogen de tijd en investeringen die nodig zijn om een positie te veroveren in de huidige markt op basis van data en inzichten niet onderschatten.
Hoewel iedereen het cruciale belang van data voor een bedrijf kent – het is de drijvende kracht achter alle afdelingen, inclusief content, marketing en klantenservice – zijn er een aantal serieuze uitdagingen bij het ‘mogelijk maken’ van dit alles. De juiste structuur hebben om de snelle instroom van nieuwe vaardigheden en talent te beheren is het eerste probleem. Weinigen hebben dat nog maar opgelost, vooral in het huidige economische klimaat en de onder druk staande commerciële afdelingen.
Dan is er nog de toewijding om een robuust technologieplatform te creëren en te onderhouden. Hierbij moet de afweging gemaakt worden tussen aankoop of interne ontwikkeling. Bij de analyse van data is dit het meest kritische punt. Het interpreteren van de juiste data en infrastructuur is een noodzaak als het gaat om het uitzoeken welke statistieken het meest van belang zijn en om te weten hoe deze te gebruiken om positieve verandering te stimuleren. Het draait allemaal om het leggen van verbanden!
Data stelt ons in staat om dieper in de levensstijl van de lezer te duiken. Het geeft ons inzichten in hun interesses, normen en waarden en de manier waarop de lezers denken. Elke lezer is een individu en wil ook steeds meer als zodanig behandeld worden. Dit betekent dat in elk aspect van content creatie, marketing en klantenservice een echte 1-2-1 relatie geleverd moet worden. Er is een groeiende behoefte aan personalisatie en dat kost tijd en innovatie.
De hoeveelheid data zorgt ook bij uitgeverijen voor een overdaad aan data. En er zijn maar weinig bedrijven die de juiste technologie bezitten om dit doelmatig te kunnen inzetten. Ondanks de hectische, snel veranderende wereld waarin we leven, duurt het realiseren van bepaalde zaken langer en kost het meer dan velen hadden gedacht.
Onze uitgeversbranche bouwt aan de weg met gedurfde marketing, strategische investeringen en snelle uitvoering. En wij bij Readly werken samen met onze uitgevers om die grote hoeveelheid gegevens te leveren en de weg voor ze vrij te maken.
Door Ranj Begley, Chief Content Officer bij Readly