Grote automatiseerders als Atos Origin, Getronics PinkRoccade en IBM hebben last van hetzelfde probleem als de banken: ze zetten op één plek it-personeel op straat en staan in een andere straat it-specialisten te werven.
Het bestaande personeelsbestand sluit niet aan op de specialismen waarnaar uitbesteder, bankier en verzekeraar op zoek zijn. Het is de expertisespagaat waar vakbonden en brancheorganisatie ICT~Office al langer op wijzen: op grote schaal verdwijnt it-werk van middelbaar niveau naar elders, waardoor het aanbod aan minder geschoold it-personeel dreigt te stijgen. Tegelijk is er een steeds schreeuwender behoefte aan hoogopgeleide specialisten, die in veel te geringe aantallen van de universiteiten en hbo’s komen. In theorie loopt de kringloop wellicht mooi rond, in de praktijk van alledag allerminst. Een zelfde incompatibiliteit doet zich voor als de leeftijdsopbouw in ogenschouw wordt genomen. De kloof in leeftijd die gaapt tussen het aanbod van en de vraag naar ict-personeel wordt breder en lijkt onoverbrugbaar. Bonden en ondernemingsraden zitten ondertussen met de handen in het haar. Hoe met ouder, overbodig verklaard personeel te voldoen aan de nieuwe automatiseringsbehoeften van de markt? Babet Hendriks van vakbond De Unie is er eerlijk over: “Ook voor ons is het niet duidelijk waar precies de oplossing ligt.” Volgens ICT~Office loopt het tekort aan specialisten binnen enkele jaren op tot bijna tienduizend vacatures. De bonden denken aan omscholing, opleidingen en andere vormen van ‘sociale innovatie’. De werkgevers kijken wellicht met een schuin oog naar Azië om de broodnodige specialisten hierheen te lokken. Iedereen blijft keurig aan zijn ‘eigen’ kant van de stoelendans steken. Er is dus een groeiende behoefte aan een deskundige instantie die de hele cirkel tot zijn werkterrein wil rekenen. Dat is wellicht een mooie taak voor ICT~Office. Maar die organisatie moet dan wat meer een echte brancheorganisatie worden, voor management én medewerkers, en wat minder een werkgeversclub.