Outsourcing is uit; Netsourcing is in, stelt de Aberdeen Group. Consultant Joyce Becknell van de Aberdeen Group spreekt zelfs van Netsourcing in plaats van het traditionele uitbesteden.
Netsouring betekent volgens Becknell: "Het gebruik van Internet en gerelateerde technologieën om toegang te krijgen tot de uitbestede dienst." Voordelen daarvan zijn snellere implementatie, lagere kosten, verbeterde service en verscherpte business focus. Bij Busines Process Outsourcing wordt de eindverantwoordelijkheid van de dagelijkse gang van zaken, compleet met personeel, uitbesteed voor langere tijd.
Volgens Euronet Internets Jan Kees Dunning heeft het bedrijf dan zelfs geen kantoor meer nodig, want alles gaat via het Internet. Voorbeeld hiervan is de Postbank, die 450.000 Girotel-rekeninghouders heeft. De verwerking ervan is volledig uitbesteed, waardoor de kosten van de gemiddeld 2 miljoen transcaties per dag zijn teruggelopen van 0,20 cent naar 0,05 cent per transactie.
Oracle heeft een schil om hun standaard software gebouwd, die op basis van abonnement via een browser toegang geeft tot de uitbestede service van een bedrijf. Deze e-business suite kan uitgroeien tot een direct verkoopkanaal. KPN-dochter Enterprise Solutions International werkt hiervoor nauw samen met Oracle.
AT&T breekt eigen ‘spam’-regels
AT&T heeft toegegeven dat het ‘spammers’ gebruik heeft laten maken van zijn diensten, hoewel dat in strijd is met AT&T’s eigen regels. De Britse anti-spamorganisatie The Spamhaus Project wist de hand te leggen op een overeenkomst tussen AT&T en Nevadahosting.com, een bedrijf dat zijn diensten aanbiedt via enorme hoeveelheden ongewenste commerciële e-mail, ofwel spam. Uit dat contract blijkt dat AT&T-verkopers willens en wetens Nevadahosting.com zijn blijven hosten, onder voorwaarde dat het bedrijf de spam zou verspreiden via de toegangspoorten van andere Internet-aanbieders. Daarmee kon worden voorkomen dat AT&T als een spam-vriendelijk bedrijf op de zwarte lijst zou komen.
Volgens AT&T is in het onderhavige geval sprake van een ongeautoriseerde toevoeging aan het AT&T-standaardcontract, die geheel in strijd is met de spamregels van het bedrijf. De verantwoordelijke verkopers hebben een forse reprimande gekregen, de overeenkomst is opgezegd en de klant is afgesloten, zo laat AT&T weten.