Van Vliet: Zet gemeente-URL in voor stadsportal

01-02-2013 09:25 | Door Robert van Vliet | Lees meer over het bedrijf: Google | Er zijn 13 reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink

Robert van Vliet is adviseur e-overheid.

Robert van Vliet is adviseur e-overheid.

We zoeken wat af op internet. Alleen al in Nederland worden zo’n 1,5 miljard onderzoeksopdrachten verwerkt. Vindbaarheid blijft echter een probleem. Volgens Google zoekt zo’n 80 procent niet verder dan de eerste pagina van zoekresultaten en 45 procent niet verder dan de eerste vijf resultaten. Voor een betere lokale vindbaarheid zouden gemeentes een actieve rol kunnen spelen. Zij blijven echter hun url hangen aan hun digitale stadhuis.

Een trend is dat er steeds meer lokaal wordt gezocht, zoals fietsen Emmen, herenkleding Sittard of catering Tilburg. Specialisten op gebied van zoekmachine- optimalisatie spelen hier handig op in door het mkb hierin te ondersteunen. De naam van de gemeente of stad is hierbij een belangrijke succesfactor. 

Wat mij dan ook tegenvalt, is dat onze 415 gemeenten voor het grootste deel stug hun url blijven inzetten voor het digitaal stadhuis. Terwijl daar voornamelijk standaardproducten en -diensten en (saai) beleid worden getoond. 

Bij de opkomst van de eerst digitale stadhuizen, midden jaren '90, heeft iemand een keer bedacht dat gemeente.nl voorbehouden is aan het digitaal stadhuis in plaats van aan de stad. Het blijkt bijzonder lastig om deze gewoonte te doorbreken. In praktijk zappen de bezoekers die geïnteresseerd zijn in je stad bij een digitaal stadhuis of loket direct weer weg van je pagina en ben je ze kwijt. Feitelijk kost dit ondernemers in je gemeente omzet. 

De van oorsprong meer toeristische gemeentes, zoals op de Waddeneilanden, hadden vrij snel door dat je de gemeentelijke url vooral voor je eigen samenleving moet inzetten. Maar bij de andere gemeentes is dit besef nog niet doorgedrongen. Als ik bijvoorbeeld wil gaan stappen of overnachten en Arnhem.nl intik, dan ben ik niet geïnteresseerd in het loket van de gemeente. Dat geldt ook voor Maastricht.nl, Apeldoorn.nl en Breda.nl. 

Wat dat betreft snapt Almere als grote stad echter wel hoe het moet. Gemeente.nl wordt gebruikt om de stad te promoten en niet het stadhuis. Vanuit citymarketing kun je zo ook stimuleren dat ondernemers samenwerken in de binnenstad, of de winkelcentra of andere interessegroepen. Zo attendeer je de digitale bezoeker op diverse onderwerpen in een omgeving waar hij of zij interesse in toont. 

Ik hoop dat een beetje mkb’er die deze column leest direct een mail stuurt naar zijn gemeente met de vraag om een stadsportal in plaats van een digitaal stadhuis.

Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

Top 10 reagerende bezoekers
      Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info 1 1992 6.86
Klik voor meer info 2 1502 6.67
Klik voor meer info 3 1142 6.67
Klik voor meer info 4 1219 6.63
Klik voor meer info 5 880 6.58
Klik voor meer info 6 586 6.30
Klik voor meer info 7 418 6.29
Klik voor meer info 8 1083 6.07
Klik voor meer info 9 701 6.05
Klik voor meer info 10 461 6.04