Efficiënt samenwerken is tegenwoordig een hot topic. Dit zie je niet alleen aan de opkomst van social enterprises, waarbij de maatschappelijke missie voorop staat, maar ook aan de opkomst van allerlei social tools. Microsoft Lync is zo’n oplossing die wint aan populariteit. Nederland wordt zelfs gezien als voorloper op dit gebied door het grote aantal Lync-aansluitingen.
In december organiseerde de Social Enterprise Society (SES) daarom voor het eerst een Lync Day. De SES is een community waarin Microsoft Lync-leveranciers zich hebben verenigd. Ruim 530 bezoekers kwamen op dit event af om alle ins en outs van Lync te ruiken, proeven, zien en ervaren. Ook ik was als één van de Nederlandse partners van de SES op het event aanwezig.
Vanwaar deze hype? Het antwoord is de wens, of misschien de noodzaak, om efficiënt te communiceren op elk gewenst moment van de dag. In deze tijden, waar de budgetten steeds lager worden en mensen steeds minder tijd hebben, is efficiënt samenwerken een sleutelwoord.
Microsoft Lync is één van de snel groeiende allround communicatieoplossingen van dit moment en omvat alles op het gebied van communicatie, zoals e-mail, bellen, chatten en videoconferencing. Daarnaast kunnen gebruikers hun desktops, applicaties en documenten met anderen delen, waardoor deze informatie tijd- en plaatsonafhankelijk beschikbaar is. In plaats van documenten over en weer te sturen per e-mail, kunnen gebruikers realtime samenwerken via uitgebreide, veilige vergaderfuncties. In combinatie met bijvoorbeeld videoconferencing wordt dezelfde ervaring geboden als een face-to-face meeting, maar dan zonder reistijd en files.
Er is echter één belangrijke randvoorwaarde die je in de gaten moet houden bij het gebruik van Microsoft Lync: de verbinding moet veilig en betrouwbaar zijn. Door te communiceren via een beveiligd netwerk waarbij de bandbreedte en kwaliteit gegarandeerd zijn, behoud je de controle over cruciale bedrijfsgegevens én stel je de kwaliteit van telefonie en videoconferencing veilig. Een absolute voorwaarde. Gebruik je deze Lync-applicaties op een openbare infrastructuur, dan wordt de bandbreedte en daarmee de kwaliteit immers niet gegarandeerd.
Vaak wordt onterecht gedacht dat deze oplossing alleen voor grote bedrijven gunstig is, maar ook het midden- en kleinbedrijf kan tegen lagere kosten over deze functionaliteit beschikken. Er is dus geen excuus meer om niet efficiënt samen te werken: ik zeg aan de slag!
Goed om te zien dat er meer publiciteit wordt gegeven aan Lync. Ben het eens met de voordelen van Lync zoals verbeteren van interne maar vooral ook externe communicatie met klanten, partners en zelfs prospects(mits je open staat voor federation).
Er zijn vele randvoorwaarden en ben het niet volledig eens met Gerard dat die belangrijkste daarvan is dat de verbinding veilig en betrouwbaar moet zijn. Betrouwbaar ja aangezien jitter en packetloss grote vijanden zijn van goede voice kwaliteit. Veilig is niet per definitie een key requirement. Veel klanten zien juist dat een VPN tunnel (ik neem aan dat je hiermee veiigheid bedoelt) juist de performance negatief beinvloed.
Anyways ben het wel eens dat een Lync implementatie ook voor kleine bedrijven interessant kan zijn. Of dit een on-prem implementatie is denk ik niet. Lync online is dan een prima alternatief. Grote vraag echter gaat blijven wat zijn de enterprise voice requirement ? Is dit een integraal onderdeel van je businesscase (met PBX replacement) of niet. Zo ja dan ga je tegen de limitaties aanlopen van een online variant.
Mijn randvoorwaarde zou derhalve zijn dat je je eerst goed laat informeren en middels professional services naar de key requirements gaat kijken alvorens een trial te starten.
Ook hier is bandbreedte en beschikbaarheid weer van groot belang.
Er is nog wel een andere belangrijke randvoorwaarde namelijk de bereidheid en bekwaamheid van de gebruiker om Lync te gebruiken.
Forrester heeft aangegeven dat organisaties meer dan 300% ROI kunnen verwachten door het opheffen van telefooncentrales, het verminderen van web- en teleconferencing, minder helpdeskgesprekken en het bereiken van een verhoogde werknemersproductiviteit maar Forrester geeft aan dat juist de bereidheid en bekwaamheid een grote factor die het succes van Lync beinvloedt.
Kortom het aantal aansluitingen in NL zegt op zich niet zo veel.
@Tijno, Ruud en Ingmar,
Goed om te zien dat dit onderwerp bij meer mensen leeft. Dus bij deze, bedankt voor jullie reactie. Ik moet toegeven dat veiligheid inderdaad niet de enige belangrijke randvoorwaarde is bij het gebruik van Microsoft Lync. Ook bereikbaarheid, beschikbaarheid en de bekwaambaarheid om Lync te kunnen gebruiken, spelen een belangrijke rol. We gaan ons er samen hard voor maken om meer bekendheid te generen met Microsoft Lync!