Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Software herkent sarcasme en ironie

18 mei 2010 - 11:34ActueelCloud & Infrastructuur
Jolein de Rooij
Jolein de Rooij

Een onderzoeksteam van het instituut voor computerwetenschap van de Hebreeuwse universiteit in Jeruzalem heeft software-algoritmen ontwikkeld voor het herkennen van sarcasme en ironie in teksten. Volgens het team kan de software van nut zijn bij het bouwen van geautomatiseerde beoordelingssystemen voor productsites.

Daarnaast blijkt uit eerder onderzoek dat sommige klanten de voorkeur geven aan recencies van tot sarcasme geneigde online recensenten, en anderen juist niet. Via de software kunnen beide groepen op hun wenken bediend worden.

De onderzoekers bekeken 66000 recencies die waren achtergelaten door Amazon-bezoekers. In elke recensie scoorden drie verschillende waarnemers elke zin op de mate van sarcasme, op een schaal van een tot vijf. Daarna rekenden de onderzoekers uit welke woordcombinaties en leestekens samenhangen met een hoge mate van sarcasme.

Op basis van deze wetenschap bouwden ze een softwaresysteem met de naam Semi-supervised Algorithm for Sarcasm Identifcation (SASI).

Sarcasme tegenwicht tegen hype

Als voorbeelden van sarcastische recensies noemen de onderzoekers onder meer 'geweldig als je aan slapeloosheid lijdt' (over een boek), 'zorg ervoor dat je je aankopbon bewaart' (over een smartphone), en 'geweldig idee, nu nog eens proberen met een echt productontwikkelteam' (over een e-reader).

De onderzoekers ontdekten dat sarcasme vaker gebruikt wordt in recensies van producten die heel populair of duur zijn, of hoge verwachtingen wekken over gebruiksvriendelijkheid. Daarom vermoedt het team dat de belangrijkste functie van sarcasme in productrecensies is om tegenwicht te bieden aan de hype die sommige producten omringt.

De onderzoekers presenteren hun resultaten in de week van 24 mei 2010 op een conferentie over weblogs en sociale media in Washington, en in juli op een congres over computationele natuurlijke taalverwerving in Zweden.

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    NLdigital en DDA roepen politiek op om digitalisering niet te laten vallen

    AchtergrondData & AI

    Snowflake gaat van datacloud naar ai-ecosysteem

    ActueelCloud & Infrastructuur

    AWS maakt EU-cloud meer soeverein

    Europese Unie
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-fits-all-oplossing voor soevereine EU-cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Szabó: Soevereine cloud voor héle Nederlandse overheid

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Belgisch internet krijgt nieuw hart

    Eén reactie op “Software herkent sarcasme en ironie”

    1. Nikki schreef:
      19 mei 2010 om 11:09

      Interessant! (Gooi hier die software eens overheen en kijken of het dan ook werkt)

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    ‘Echte oplossingen om dagelijks te geb...

    IFS Connect, het jaarlijkse event van bedrijfssoftwareleverancier IFS, draait dit jaar volledig om Industrial AI. Het bedrijf ontvangt zijn gasten...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs