It wordt steeds complexer dankzij de voortdurende toevoeging van nieuwe technologieën aan de zakelijke computeromgeving. Tegelijkertijd willen werknemers op een eenvoudige manier toegang tot bedrijfsinformatie en hun persoonlijke data, met een breed scala aan apparatuur, zoals smartphones en tablets. Ze willen bovendien, ook wanneer ze niet op kantoor zijn, beschikking hebben over hun zakelijke it-diensten.
Zolang de trend van ‘consumerization of IT’ doorzet, zullen it-beheerders oplossingen moeten vinden voor de enorme hoeveelheid aan apparatuur, applicaties en online diensten in het bedrijfsnetwerk. Oplossingen die tegemoet komen aan de ‘overal en altijd’ eisen die inherent zijn aan de moderne, flexibele manieren van werken. Deze enorme toename van ontwrichtende technologie en werktrends stelt it-beheerders voor nieuwe uitdagingen, die vaak leiden tot meer handmatige activiteiten en hogere kosten.
Hoewel it-beheerders altijd zullen streven naar een ’one size fits all‘ oplossing, hebben deze ontwikkelingen in de zakelijke it geresulteerd in een grote hoeveelheid aan technologieën, waarbij elke nieuwe toevoeging tot nog meer complexiteit leidt. Helaas bestaat er geen uniforme oplossing voor de vraag van de hedendaagse it-consument.
Organisaties zijn nu op het punt aangeland waarop ze behoefte hebben aan een efficiëntere en meer dynamische it-ervaring, die de it-productiviteit vergroot en tegelijkertijd de gebruikers tevreden stelt. Sommigen zijn al begonnen met het implementeren van een App Store-model binnen hun organisatie, om gebruikers de ervaring te bieden die ze gewend zijn op hun persoonlijke apparatuur (App Stores zoals Apple iTunes of Google Play). Maar zij komen er echter al snel achter dat het simpelweg ontwikkelen van de front-end van een zakelijke App Store (ook wel selfservice portal genoemd) niet genoeg is om de it-productiviteit te verhogen.
Het aanbieden van slechts applicaties zonder de andere belangrijke it-diensten die gebruikers nodig hebben, zorgt voor een gat. Uit onderzoek is gebleken, dat ongeveer 20 procent van alle it-activiteiten gerelateerd is aan de installatie van applicaties. Hiervan is een groot deel voorspelbaar en kan dus automatisch worden geleverd, in plaats van via selfservice.
Voorbij de traditionele App Store
Met het brede scala aan zakelijke uitdagingen en pijnpunten binnen organisaties, hebben it-beheerders flexibiliteit in het systeembeheer nodig om de functionaliteit te optimaliseren. Het gaat niet alleen om de fysieke omgeving die moet worden beheerd, maar ook om virtuele omgevingen, cloud-omgevingen, gedistribueerde netwerken, systemen, diensten, regulerende modellen en beveiligingsmodellen. De zakelijke oplossing waarvoor gekozen wordt, moet werken binnen bestaande infrastructuren en moet de it vereenvoudigen en automatiseren in plaats van nog complexer maken.
Op dit moment bieden de meeste zakelijk App Stores alleen applicaties aan via een gebruiksvriendelijke front-end. Dit stelt de gebruiker in staat zelf applicaties aan te vragen. Echter it-activiteiten bevatten veel meer dan alleen de installatie van applicaties, zoals het installeren van serversoftware, het veranderen van wachtwoorden, het inwilligen van verzoeken om nieuwe hardware, het verschaffen van toegang tot bepaalde data, toegang tot printers, het maken van data back-ups, het onderhouden van anti-virus oplossingen, et cetera. Het simpelweg implementeren van een selfservice interface voor applicaties, in plaats van een meer holistische oplossing, gaat voorbij aan veel diensten die gebruikers nodig hebben van een it-afdeling. Deze oplossingen leggen zich geen rekenschap af van het feit dat it álle diensten voor haar gebruikers moet beheren en controleren.
Zo kun je met het traditionele App Store-model bijvoorbeeld niet nagaan hoe werknemers hun applicaties precies gebruiken. Je kunt er geen beleid en regelgeving mee instellen om het gebruik te beperken, afhankelijk van rol, locatie en tijd. Zonder een dergelijk beveiligingsbeleid, lopen bedrijven het risico duizenden euro’s te verliezen aan ongeautoriseerd gebruik van software. Bovendien zouden it-beheerders de mogelijkheid moeten hebben om diensten automatisch terug te roepen, wanneer een werknemer een andere functie krijgt, of de organisatie verlaat. Bedrijven kunnen potentieel risico’s beperken en enorme bedragen besparen op licenties voor software met dergelijke automatische ‘recalls’, maar dit is met de doorsnee zakelijke App Store nog niet mogelijk.
Geautomatiseerde, contextbewuste IT Store
It-beheerders zouden een it-oplossing moeten implementeren die op maat kan worden geconfigureerd voor de unieke behoeften van hun organisatie en die hen in staat stelt het grootste gedeelte van de terugkerende taken te automatiseren. Dit soort taken is goed voor ongeveer 80 procent van de it-diensten die gebruikers nodig hebben. In tegenstelling tot de gangbare App Store modellen, biedt een ‘full-service’ zakelijke IT Store de garantie dat gebruikers toegang hebben tot alle standaard it-diensten, passend bij hun rol in de organisatie. Het stelt gebruikers in staat productief te zijn zonder tussenkomst van de it-afdeling en zonder dat ze voor de meest basale diensten een verzoek in moeten dienen.
Een effectieve full-service IT Store zorgt ervoor dat it-diensten te beheren en te controleren zijn en ondersteunt tegelijkertijd de autonomie van de gebruikers. Een interface die hulpverzoeken bij de backend neerlegt is weinig efficiënt, omdat de it-afdeling dan nog steeds vaak handmatig taken moet uitvoeren. Deze handmatige taken kosten enorm veel tijd, maar gebruikers hebben wel behoefte aan directe toegang tot it-oplossingen. Door het aanbieden van deze diensten te automatiseren in de backend van een zakelijke IT Store, kunnen gebruikers dezelfde bevredigende ervaring krijgen die ze gewend zijn bij hun consumenten App Stores.
Organisaties kunnen het gebruik van hun technologie beter beheren door gebruikers in te laten loggen op een IT Store die precies die diensten bevat waarvoor ze gekwalificeerd zijn, gebaseerd op de veranderende hun rol in de organisatie en/of de specifieke projecten waarbij ze betrokken zijn (ook wel organisatie context genoemd). Een ander cruciaal onderdeel dat wordt ondervangen met een robuuste IT Store-oplossing is het terugroepen van bepaalde it-diensten. Organisaties moeten diensten automatisch terug kunnen roepen op basis van bepaalde gebeurtenissen – zoals een werknemer die het bedrijf verlaat, veranderende functies binnen het bedrijf, het verlopen van een project, et cetera. Het automatisch terugroepen van diensten wanneer mensen er niet langer voor in aanmerking komen, zal het risico van ‘information leakage’ minimaliseren.
De juiste zakelijke it-oplossing kan organisaties helpen om de oplevering van it-diensten in een nieuw licht te zien. Het elimineren van steeds terugkerende handmatige werkzaamheden met automatisering zal de it-afdeling ontlasten, waardoor er meer tijd overblijft voor strategische initiatieven die de organisatie verder vooruit helpen. Hierdoor krijgen bedrijven veel meer controle over hoe ze technologie gebruiken om hun gebruikers en systemen op een effectieve manier te beheren.
Bob,
Een goed en heel herkenbaar stuk waar terecht nadruk gelegd wordt op ‘governance’ die nog weleens vergeten wordt. Helaas is “Het automatisch terugroepen van diensten wanneer mensen er niet langer voor in aanmerking komen…” nog wel wat vaag omdat soms een business case bedacht wordt die tegenstrijdig is met het beleid of andersom want onder druk wordt uiteindelijk alles vloeibaar. Veel CIO’s (IT managers) zitten namelijk klem tussen effectief en efficiënt.
Bob,
Ik zie dat tegenwoordig een aantal leveranciers het term ” App Store” misbruiken om hun product dat gebaseerd is op een self service portal te verkopen. Er zijn zeker veel verschillen tussen een App Store en een Self Service Portal.
Afhankelijk van hoeveel je uitgeeft kun je met de huidige oplossingen een Self Service Portal inrichten waarmee je niet alleen Automation maar ook Compliance mogelijk kunt maken. In dit kader kun je er alle punten die je hierboven benoemd hebt mee realiseren.
Je kunt pas naar mijn mening als organisatie aan een App Store beginnen als je CYOD ingevoerd hebt (gebaseerd op smartphones en tablets). Vergeet je doelstelling maar als je denkt dat je als organisatie voor BYOD een App Store kan implementeren.
Reza,
Je opmerking is herkenbaar maar teveel vanuit de techniek geredeneerd welke sneller veranderd dan compliance en de niet geautoriseerde alternatieven in de hand werkt. Ik prefeer de term governance waarbij meer gekeken wordt naar verantwoordelijkheid en verantwoording, weten wat je doet en daar de rekenschap van nemen.
Hallo Ewout,
Bedankt voor je reactie. Ik ben het helemaal met je eens, dat het terugroepen iets is waar over nagedacht moet worden. Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar informatie verwijderen bij uitdiensttreding. Over dergelijke processen zal zeker nagedacht moeten worden. Als dergelijke procedures in een IT Store vastgelegd kunnen worden, is de kans op fouten minimaal. Systemen die rekening houden met het terugroepen van IT-diensten zullen IT-afdelingen triggeren om hierover na te denken als onderdeel van de IT-dienst.
Hallo Reza,
Bedankt voor je reactie. Een App Store wordt inderdaad vaak gekoppeld aan CYOD initiatieven, maar zelfs op IT-beheerde devices zoals desktops, laptops is het kunnen leveren van alle IT-diensten op een consistent en automatische (Automation) manier zeer interessant voor zowel IT-afdelingen als de eindgebruiker.
Indien IT-beheerde devices, maar ook zelf meegebrachte devices op een consistent manier voorzien kunnen worden van IT-diensten, zal dat zeker bijdragen aan Compliance.
Bob,
Laten we miscommunicatie en verkeerde beeldvorming voorkomen door duidelijk aan te geven dat een App Store gebaseerd op desktop/laptop dus Windows omgeving heel anders is dan App Store die we voor iOS, Android of Windows Mobile kennen.
Bob,
Ik kan me niet vinden in wat je schrijft. Er bestaat een groot onderscheid tussen mobiele devices (smartphones, tablets) en werkplekken (laptops, desktops). Native applicaties voor de werkplekken draaien niet op mobiele devices en vice versa. Daarnaast zijn web-applicaties qua interface en gebruiksvriendelijkheid veelal niet geschikt voor zowel mobiele devices als werkplekken. Ik denk dus dat je in het aanbieden en beheren van IT-applicaties ook het onderscheid moet maken tussen deze twee kanalen.
Met dit onderscheid in het achterhoofd, begrijp ik dat het toepassen van een self-service portal voor beide kanalen niet geschikt is. Dat is overigens iets anders dan zeggen dat het appstore model voor zakelijke IT niet voldoet. Er zijn namelijk diverse voorbeelden van appstores voor mobiele applicaties, die de door jou genoemde nadelen oplossen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de bedrijfsappstore functionaliteit die in Windows Server 2012 zit ingebouwd.
Een dergelijke store voor werkplekken is wellicht moeilijker te vinden, hoewel het de vraag is of een zakelijke appstore daar wel een geschikte oplossing voor is. Moderne tools voor user profile management of workspace management (vooral i.c.m. virtualisatie c.q. VDI) bieden al oplossingen voor het grootste deel van de genoemde nadelen. Voorbeelden van dit soort tools zijn RES Workspace Manager, AppSense en Scense Live Profiles.
Durk,
Misschien ook handig als je eerst de reacties doorneemt 🙂