AMSTERDAM – De grootste aanwas van nieuwe Internet-gebruikers valt in Amerika te verwachten bij de ouderen in de leeftijdsklassen van boven de 55 jaar. Deze categorie heeft namelijk veel vrije tijd en dus ruimschoots de gelegenheid om op Internet rond te dwalen.
Dit zei de Amerikaanse hoogleraar Media-technologie Nicholas Negroponte vorige week dinsdag tijdens een congres in Amsterdam. De auteur van de bestseller Digitaal Leven en oprichter-directeur van het befaamde Media Lab, denkt dat Internet vooral het medium gaat worden van jong en oud.
Mensen van middelbare leeftijd hebben het thuis en op hun werk vaak te druk om uitgebreid het Net te gaan verkennen. Hij noemde deze groep de ‘digitale daklozen’. Jammer genoeg is dit uitgerekend ook de categorie mensen die in het land aan de touwtjes trekt. Omdat vooraanstaande politici en zakenmensen vaak betrekkelijk weinig van Internet afweten, worden nogal wat verkeerde beslissingen genomen. Onvoldoende wordt beseft dat op Internet elke dimensie van plaats en tijd wegvalt. Er bestaat niets plaatselijks, aldus Negroponte. Wat in het ene land verboden wordt, kan gemakkelijk vanuit een andere lokatie op het Net worden gezet.
Digitaal geld
Negroponte verwacht dat de meeste aandacht het komende halfjaar zal uitgaan naar digitaal geld. Hij noemde het in Nederland ontwikkelde Digicash een van de beste systemen. Volgens hem is het een misvatting dat elektronisch betalen met veel meer risico’s is omgeven. De digitale wereld is juist aanzienlijk veiliger dan de wereld der atomen, waarbij geld zich fysiek moet verplaatsen.
Op Internet valt in principe op drie verschillende manieren geld te verdienen. De eerste categorie bestaat uit abonnementen, bijvoorbeeld op diensten die toegang geven tot Internet. Deze groep van inkomsten zal snel in belang afnemen. De tweede categorie, die van de reclame-inkomsten, is in opkomst. Maar de snelste stijging valt te verwachten bij de transacties. In het jaar 2000 zal via het Net voor honderden miljarden dollars worden verhandeld. Negroponte verwacht dat het zakenleven hierdoor ingrijpend gaat veranderen. Hij acht het denkbaar dat mensen die bijvoorbeeld dezelfde Mercedes willen kopen, de koppen bij elkaar steken en tot een gezamenlijke aanschaf beslissen. Hoe meer mensen tegelijkertijd kopen, des te hoger de kwantumkorting per deelnemer. Internet maakt dit alles mogelijk. De tussenhandel gaat hierdoor verdwijnen. Consumenten gaan rechtstreeks bij producenten kopen. Corr.