Onderzoeksbureau Datamonitor voorspelt dat de Europese markt voor het gebruik van multimedia in training en opleiding dit jaar een waarde vertegenwoordigd van 722 miljoen dollar.
Daarvan wordt 70 procent, ofwel ruim een half miljard, ‘opgeslokt’ door scholing binnen het bedrijfsleven. De consumentenmarkt is goed voor 123 miljoen dollar, terwijl in het onderwijs ‘slechts’ 94 miljoen aan multimedia wordt uitgegeven. Volgens Datamonitor zullen de investeringen zeker tot en met het jaar 2005 fors toenemen tot 8 miljard dollar. Het aandeel van het bedrijfsleven is dan gedaald tot 64 procent; 5 miljard dollar. De consumentenmarkt is dan goed voor 22 procent ofwel 2 miljard dollar. De rest (14 procent; 1 miljard) komt voor rekening van het onderwijs.
Investeringen in multimedia bij scholing
Aandeel 1996 | Investering 1996 (in dollars) | Aandeel 2005 | Investering 2005 (in dollars) | |
Consumentenmarkt | 17 procent | 123 miljoen | 22 procent | 2 miljard |
Onderwijs | 13 procent | 94 miljoen | 14 procent | 1 miljard |
Bedrijfsleven | 70 procent | 505 miljoen | 64 procent | 5 miljard |
Totaal | 100 procent | 722 miljoen | 100 procent | 8 miljard |
Bron: Datamonitor.