Een kwart van de grote softwareprojecten wordt afgelast, een gemiddeld project duurt de helft langer dan gepland en driekwart van alle grote systemen blijkt in de dagelijkse praktijk nachtmerries op te leveren.
Foutloze software bestaat kortom niet en zeker niet in grotere en complexe omgevingen. Het aantal fouten dat in grote systemen kan sluipen, lijkt wel eindeloos. Achteraf testen kan veel problemen oplossen, maar leidt slechts tot foutarme software. Professor Ed Brinksma van de Universiteit Twente wijt de problemen aan het gebrek aan professionaliteit in de IT-branche.
"Nodig zijn een wetenschappelijke theorie, mathematische modellen, bewezen ontwerpoplossingen en rigoureuze kwaliteitscontrole." De software-branche kenmerkt zich door een gebrek aan vrijwel al deze factoren. "We beschikken niet over een standaard professionele opleiding, er bestaan geen standaard produktieprocessen, hetgeen zich uit in slecht voorspelbare resultaten en kwaliteit. En de branche is afhankelijk van een beperkt aantal begaafde ‘ambachtslieden’", aldus Brinksma. Hij pleit dan ook voor verdere professionalisering, temeer omdat investeringen op dit gebied behoorlijk lonend kunnen zijn.