De restyling van Computable is nu enkel maanden achter de rug. Een restyling heeft niet slechts plaats omdat de redactie dat leuk vindt, maar om de lezer een dienst te bewijzen. Doel van deze verandering was vooral om het contact met de lezers een nieuwe impuls te geven, zoals je een relatie af en toe moet oppoetsen.
Verhoging van het leescomfort, grotere duidelijkheid en een verbeterde structuur waren een paar belangrijke richtsnoeren. Om na te gaan of we op de goede weg zijn peilt Onderzoeksbureau R&M regelmatig de bevindingen van een selectie van onze lezers. De eerste uitkomsten zijn nu bekend geworden. Laten we beginnen met het slechte nieuws; 8 procent vindt dat Computable er sinds 15 november op achteruit is gegaan. Jammer, maar ook hier geldt ‘waar gehakt wordt vallen spaanders’. 60 Procent is het erover eens dat de nu doorgevoerde veranderingen een verbetering zijn, terwijl 32 procent het blad nu even goed vindt als vroeger. Dit beeld strookt met de opvattingen zoals die via Computable Online de redactie bereiken.
Natuurlijk draait alles om de inhoud, desondanks is de vorm belangrijk. Opvallend is het, dat wat wij als redactie belangrijke verbeteringen vinden – zoals het gebruik van kleur, aanpassing van de lay-out, verfijning van het logo – dat die verbeteringen ook door de lezers positief zijn ontvangen.
De kwaliteitsverbetering die wij nastreven is een continu proces. We blijven daarom nagaan wat de lezer vindt van ons blad. De redactie voelt zich gesterkt door het feit dat bijna 90 procent van de lezers aangeeft het als een gemis te beschouwen wanneer zij het zonder Computable zouden moeten stellen.