De Rabobank gaat ondernemers helpen zich op het Internet te manifesteren. Daartoe is een handleiding voor ondernemen op het Net uitgebracht. Volgens de bank is dit de eerste Nederlandse handleiding over het zakelijk gebruik op dit medium, de veiligheid en de technologie ervan. De uitgave reikt bedrijven de hand om via dit medium de concurrentiepositie te versterken.
Afgelopen maandag werd in Utrecht het boek ‘Internet tussen Hoop en Vrees’ gepresenteerd. Auteur van het boek is jonkheer ing. M. Boreel, manager van IP/Vint. De Rabobank probeert het ondernemen op Internet te stimuleren. Daarnaast helpt de bank ondernemers met het opzetten van een eigen website. De bank heeft haar activiteiten op dit terrein gebundeld binnen Trefpunt Nederland, dat een jaar na oprichting al tot de grootste tien Internet-aanbieders behoort. Deze ‘provider’ onderscheidt zich van de concurrentie door het aanbieden van lokale virtuele marktplaatsen.
Trefpunt claimt thans het grootste virtuele bedrijvenpark van Nederland te runnen. Plaatselijke Rabobanken bieden zo ondernemers en instellingen de mogelijkheid op eenvoudige wijze een eigen plek in te nemen op Internet. Op deze zogenaamde Trefpunten kan iedere plaatselijke middenstander zich profileren. Gebruikers kunnen gericht informatie opvragen in hun directe omgeving.
Francoise Dorsman, business unit manager van Trefpunt Nederland: "Ondernemers kunnen de razendsnelle Internet-ontwikkelingen niet langs zich heen laten gaan. Daarvoor is deze ontwikkeling te belangrijk." Dorsman begrijpt heel goed dat veel ondernemers moeite hebben dit allemaal bij te benen, daarom biedt de bank de helpende hand.
Oude koek
De handleiding ‘Internet tussen Hoop en Vrees’ is niet meer dan een bewerking van een publikatie van IP/Vint uit januari 1996. Dit wordt echter nergens vermeld. Het is jammer dat de auteur niet de moeite heeft genomen de inhoud te actualiseren. Zo staat in het overzicht van interessante websites nog steeds een lijstje met sites over de Amerikaanse presidentsverkiezingen uit 1996.
Nieuw is de bijlage over Trefpunt zelf. De verdienste van deze ‘provider’ is dat het op een groot aantal manieren verkeer naar zakelijke websites probeert te stimuleren. Zo moeten geavanceerde zoekmechanismen het de gebruiker gemakkelijk maken de gewenste leveranciers te vinden. Gezocht kan worden op aanbieding, geografische locatie, branche en produkt of dienst. Corr.