Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Jaar 2000: polisje kopen?

11 december 1997 - 23:00AchtergrondGovernance & Privacy
Mark Plekker
Mark Plekker

In de milieubeweging is het een bekende strategie. Kijk wat de grote verzekeringsmakelaars doen en trek daaruit conclusies over risico’s die grote ondernemingen denken te lopen.

Op dit moment probeert verzekeringsbedrijf AON Hudig collegaverzekeraars zo ver te krijgen geld op tafel te leggen om het Jaar 2000-probleem te verzekeren. Verzekeringsmaatschappijen doen dat in de regel niet alleen. Ze proberen grootschalige en ondoorzichtige risico’s (milieu, scheepvaart, vliegtuigen) te spreiden door een afgesloten verzekering op te spitsen in kleine porties en deze te herverzekeren bij collega’s en concurrenten. Het Jaar 2000-probleem kan nu aan dit rijtje worden toegevoegd.
De bijzondere risico’s die hieraan verbonden zijn maken dit type verzekering nogal duur. Daarom is het ook een teken aan de wand dat, in navolging van de Amerikaanse markt, ook in Nederland de eerste verzekeringsproducten op de markt komen in een moedige poging het Jaar 2000-probleem af te dekken.
Nu proberen verzekeraars overal een slaatje uit te slaan – dat is immers hun vak. Maar in tegenstelling tot menig Jaar 2000-consultant is hun betrokkenheid minder vrijblijvend. Zij proberen zo goed mogelijk in de vingers te krijgen wat er nu werkelijk mis kan gaan om op basis van deze taxatie hun tarieven te stellen. Schatten zij dit fout in, dan moeten ze dit uit eigen zak betalen.
Opmerkelijk is dat het Jaar 2000-probleem zich niet makkelijk laat ‘wegverzekeren’. Bedrijven moeten eerst aantonen dat ze zelf hun uiterste best hebben gedaan het probleem te voorkomen. Geld overmaken en maar wachten tot de boel in het honderd loopt, wordt niet geaccepteerd.
Het is een mooi voorbeeld hoe de bewustwording van het Jaar 2000-probleem weer een stap verder is gekomen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Wagenaar wint Microsoft Power Women Award, Deense investeerder neemt Aimms over (en meer)

    AchtergrondSoftware & Development

    License to bill

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nederlandse bedrijven nog niet kansloos om EU-gelden cloud en ai  

    ActueelGovernance & Privacy

    Websites lappen Europese Toegankelijkheidswet aan hun laars

    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: AIV waarschuwt Nederland, Centric verwerft meerderheidsbelang in Twelve (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs