Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

IT-branche miskent kwaliteiten migrant

04 mei 1998 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

"In de IT-branche zijn relatief weinig migranten werkzaam. Toch telt deze bevolkingsgroep genoeg gekwalificeerde kandidaten. IT-bedrijven zouden zich daarom eens moeten buigen over de vraag hoe zij migranten kunnen gaan werven en selecteren", aldus Suzanne Wolff, partner van Good Company uit Bunschoten.

Op verzoek en met steun van de Europese Commissie organiseert Good Company, een bureau dat ondernemingen begeleidt bij ‘het vormgeven van hun maatschappelijke betrokkenheid’, deze maand onder de naam ‘Diversiteit: een kans voor de IT-sector’ drie Invited Expert Meetings, gericht op personeelsmanagers van IT-bedrijven. Zij krijgen tips en hulpmiddelen om onder migranten te werven.
In samenwerking met de Erasmus Universiteit is onderzocht waarom relatief zo weinig migranten werkzaam zijn in de IT-branche. De resultaten worden op de congressen bekendgemaakt en komen in boekvorm beschikbaar.
De meeste personeelsmanagers hebben zich nooit echt verdiept in het werven onder migranten. Daarvoor zijn blijkens het onderzoek andere methoden en kanalen nodig. Migranten zoeken een baan via een arbeidsbureau. IT-bedrijven maken nauwelijks van dat kanaal gebruik om personeel te werven. Verder blijkt dat migranten vaak op voorspraak van iemand met dezelfde culturele achtergrond naar een bedrijf toegaan.
IT-bedrijven hoeven hun werving- en selectiemethoden niet radicaal om te gooien. Het gaat meer om de bewustwording dat migrantengroepen soms een andere benadering vergen en dat het nuttig is je te verdiepen in culturele verschillen.
Allochtonen worden steeds belangrijker in het economische verkeer. Het initiatief van Good Company is daarvan een voorbeeld. Ook het symposium over etnomarketing dat de HES Rotterdam deze week organiseerde, is een teken dat het bedrijfsleven zich schoorvoetend gaat richten op een vergeten doelgroep van anderhalf miljoen mensen.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs