Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Gebrek aan kennis remt ICT in onderwijs

13 mei 1998 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Het hoger onderwijs vindt dat de toepassing van ict te veel afhankelijk is van de inzet van docenten. Bovendien is de kennis van de leerkrachten op dit gebied vaak ontoereikend. Dit blijkt uit een onderzoek van de Wetenschappelijk Technische Raad (WTR) van de stichting Surf. De raad heeft het werk gisteren gepresenteerd.

De dominante rol die docenten spelen bij het gebruik van ict in het onderwijs en de gebrekkige kennis vormen knelpunten die in de studie naar voren komen. Met name op de hbo-opleidingen is dit het geval. Universitair docenten schieten vaker op onderwijskundig gebied tekort. Verder zijn de technische voorzieningen bij studenten thuis vaak ontoereikend, waardoor zij onvoldoende gebruik maken van toepassingen als teleleren. Instellingen besteden doorgaans te weinig geld om een goede inzet van ict in het onderwijs mogelijk te maken. Ze zien invoering ervan vaak als een risicovolle activiteit, waardoor te weinig geld vrijkomt. Volgens de auteur professor H.C. de Wolf is de inzet van ict in het onderwijs in een fase dat de baten van het gebruik ervan onvoldoende duidelijk zijn.
Het gebrek aan samenwerking tussen de onderwijsinstellingen vormt een belemmering voor de integratie van ict. De autonomie van docenten en de onderlinge concurrentie tussen instellingen staan verbeteringen in de weg. Volgens de WTR bestaat behoefte aan een platform als afstemmingsorgaan en als discussieforum.
Ruim 97 procent van de onderzochte opleidingen maakt gebruik van ict-toepassingen. De onderzoekers menen wel dat vrijwel alle instellingen ict als een instrument zien om het onderwijs te verbeteren. Andere genoemde redenen voor de inzet van ict zijn efficiëntie en flexibiliteit van het onderwijsproces. De meeste ondervraagden onderkennen dat de technologie tot diepgaande veranderingen in de onderwijskundige aanpak en de organisatie zal leiden. Ongeveer 71 procent van de opleidingen laat het gebruik van ict gepaard gaan met een andere opzet van het onderwijs. De opzet is vooral flexibeler geworden. De WTR verwacht dat het gebruik van ict de komende jaren zal toenemen.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Nieuw Actieprogramma Duurzame Digitalisering

    Carrière

    Computable Awards: de hoogmis van de ict-sector

    Innovatie & Transformatie

    Hulde aan de winnaars van de Computable Awards 2025

    Overheid

    ‘Nederlandse Digitaliseringsstrategie gaat zeker één miljard per jaar kosten’

    Innovatie & Transformatie

    Europa, laat je niet opnieuw gijzelen door technologie

    Overname
    Innovatie & Transformatie

    Kort: ChatGPT maakt zich er te gemakkelijk vanaf, grote overname Vertiv (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs