Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

IK x KPN

09 juli 1998 - 22:004 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Edo Roos Lindgreen
Edo Roos Lindgreen

Tante Pos doet het beter dan de meeste voormalige staatsbedrijven. Neem het broertje dat is gespecialiseerd in het verplaatsen van treinstellen: dat heeft nog een lange weg te gaan. Helemaal eerlijk is die vergelijking niet. De trein ligt moeilijk in de markt. Is er eigenlijk wel een markt? Als ik kan kiezen, neem ik toch liever de auto of de draagvleugelboot. Natuurlijk is de trein openbaar en voor iedereen en dat heeft ook wel iets, maar niet genoeg. Het spoor verdient zichzelf nooit terug. Er zal altijd geld bij moeten.

Zo niet KPN. Onvoorstelbaar stevig zit dit bedrijf in niet één, maar twee markten – post en telecommunicatie. Twee pijlers onder onze economie. Post: solide en prachtig van soberheid. Post is post. Een brief van A naar B. Een pakketje van B naar A. Telecom: complex, maar groeit als kool.
In beide markten heeft KPN een positie die zo dominant is dat het wel een monopolie lijkt. KPN heeft de infrastructuur, KPN heeft de klanten, KPN heeft de ervaring. De markt is vrij, maar echte concurrenten – ze zijn er nog niet. Daarom kan KPN nog doen wat het wil. Zoals de tarieven verhogen.
Vlak na de tariefsverhoging en aan de vooravond van de splitsing in KPN en TNT Post Groep – codenaam Operatie Walnoot – bestookt het bedrijf zijn Nederlandse markt met een intensieve reclamecampagne.
TPG stelt zich bescheiden op. ‘Dat niets onmogelijk is, hebben we bij TNT Post Groep inmiddels wel bewezen. Zo hebben we het als postbedrijf van een klein landje achter de dijken geschopt tot een wereldspeler op het gebied van …’ Enz., enz., enz.
Voor KPN bedachten creatieve creatievelingen dat het aardig zou zijn de menselijke kant van het telecombedrijf eens voor het voetlicht te halen. Zo gezegd, zo gedaan. Inmiddels zien we spotjes en advertenties waarin zomaar-gewone-mensen ons vertellen hoe hun relatie met KPN is. De gebruikte slogan bevat twee constanten en één variabele. De constanten zijn IK en KPN. De variabele kan drie waarden hebben: BEN, KIES en HEB. Dit zijn natuurlijk de jaren negentig ten voeten uit. Zijn, kiezen, hebben.
Ik ben KPN. Een heer in maatpak vertelt dat-ie vroeger als gewone jongen met een gitaar door Frankrijk trok. Daarna vertelt hij over zijn carrière. Langzaam wordt duidelijk dat wij hier niet met een gewoon mens, maar met een briljante, doch bescheiden geest van doen hebben. In Engeland gestudeerd, research gedaan, de hele wereld gezien, ‘und so weiter’. ‘Been there, seen this, done that’. Nu Raad van Bestuur KPN. Op de achtergrond cirkelen satellieten en chips en worden interplanetaire verbindingen tot stand gebracht. Wie is deze man? Ik ben KPN.
Ik kies KPN. Nog een heer, manager bij een grote onderneming, schrijft ons dat hij altijd scherp oplet met wie hij zaken doet. Op het gebied van telecom doet hij zaken met maar één leverancier. Eigenlijk heeft hij geen keus, is de ondertoon. Hij moet wel. Welke leverancier kiest hij? Ik kies KPN.
Ik heb KPN. Een prominente zestiger meldt ons dat hij na zijn pensionering maatschappelijk betrokken wilde blijven. Hij is dan ook actief belegger. Beleggen, dat weet u, is het summum van maatschappelijke betrokkenheid in het Nederland van vandaag. Hij heeft maatschappelijk betrokken aandelen. Welke aandelen heeft hij? Ik heb KPN.
Ik ben KPN, ik kies KPN, ik heb KPN. Bescheidenheid siert de mens. KPN is een bedrijf om trots op te zijn, een zegen voor het Nederlandse bedrijfsleven en de maatschappij in het algemeen, met veel intelligente mensen en toptalent. Zonder KPN zou Nederland stil staan. Waarom dan toch zo’n ingetogen campagne?
 

Meer over

NetwerkenTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Software & Development

    Vibe coding en het lot van de developer

    Cloud & Infrastructuur

    Eurofiber en Open Dutch Fiber slaan handen verder ineen

    EU digitale
    Cloud & Infrastructuur

    Nederland in Europees consortium voor digitale gemeenschapsgoederen

    Software & Development

    Verkeerde configuratie bij Azure leidt tot veel storingen

    Nexperia
    Cloud & Infrastructuur

    Nexperia-topman wilde 40 procent personeel in Europa ontslaan

    Overheid

    VVD: wij willen een ‘AcICT on steroids’

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs