Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Amyyon is niet bang voor erp-leveranciers

13 augustus 1998 - 22:004 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Roy op het Veld
Roy op het Veld

Grote erp-leveranciers als Baan, SAP en Oracle storten zich als hongerige wolven storten op de markt voor verkoop- en marketingsoftware. Baan kocht vorig jaar Aurum, dat een jaaromzet draaide van ruim 25 miljoen dollar. Maar naast de bedrijfsbrede softwareleveranciers, blijven de gespecialiseerde leveranciers van verkoopsoftware zeker een rol spelen. Het Nederlandse Amyyon is zo’n bedrijf en komt echter geenszins in de verdrukking: het verdubbelt jaarlijks zijn omzet.

Investeringsmaatschappijen Gilde en het regionale NOM staken begin 1997 drie miljoen gulden in het reeds tien jaar oude bedrijf, dat de concurrentie niet schuwt. "Het leveren van softwarecomponenten die passen in het grote geheel heeft de toekomst", meent Simon de Jonge, directeur en oprichter van Amyyon. De internationale ambities hebben naast de twee Nederlandse vestigingen in Groningen en Zeist geleid tot kantoren in Engeland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Australië en de Verenigde Staten. Italië en Scandinavië staan op lijst. Verder is het bedrijf via wederverkopers en partners actief in een tiental andere, voornamelijk niet-Europese landen.

Mickisoft

Om recht te doen aan zijn imago veranderde het bedrijf onlangs zijn naam van Minihouse in Amyyon. "Het bleek dat Minihouse in het buitenland vaak werd geassocieerd met Multihouse en, nog erger, met fictieve namen als Mickisoft", aldus een glimlachende De Jonge.
De kern van het productaanbod van Amyyon wordt gevormd door het relatiebeheersysteem Customerbase, dat uitgebreid kan worden met hulpmiddelen voor de uitvoering van verkoop- en marketingprocessen. De software ondersteunt diverse soorten verkoopprocessen: direct, ofwel persoonlijk, via call centers en via Internet. Externe verkopers kunnen ’s avonds via hun laptop de centrale bedrijfsdatabase verversen met hun verkopen van die dag. Meerdere verkopers kunnen input leveren aan één offerte- of verkooptraject. Dat is echter niets nieuws.
"Wat ons product onderscheidt", meent De Jonge, "is dat strategische aspecten, zoals het selecteren van doelmarkten, voorafgaand aan verkoop ondersteund wordt." Verder bevat de Amyyon-software Human Inference, een hulpmiddel dat de foutieve invoer van gegevens voorkomt. Doublures als "Amyyon", "amyyon" en "amyon" worden eruit gefilterd. "Elke klant staat slechts één keer in de database", vervolgt De Jonge. Het bedrijf, dat momenteel in Nederland 155 medewerkers telt, behaalt goede resultaten: in 1997 een omzet van 8 miljoen dollar, die dit jaar verdubbeld wordt en in 1999 moet uitkomen op 35 miljoen.

Niet onder de indruk

Van de inspanningen van erp-leveranciers op het gebied van systemen voor sales force automation (sfa) is De Jonge niet onder de indruk. "Zij zullen zeker een stuk van de markt inpikken. Maar gebruikers twijfelen over de sfa-software van hun erp-leverancier, waar ze net een tijd en geld verslindend implementatietraject mee achter de rug hebben", zegt ook Max ten Dam, die vanuit Gilde als bestuurder en commissaris bij de onderneming betrokken is.
Vooral de problematische situatie van implementaties van SAP R/3 met opgekochte sfa-pakket van Kiefer & Veittinger probeert Amyyon uit te buiten. De Jonge: "Dat is een doelmarkt voor ons. Wij zijn bezig met het opzetten van samenwerkingsverbanden met implementatiepartners van SAP." Als treffend voorbeeld wordt Philips aangehaald, dat met SAP werkt in combinatie met Amyyon.

Zwaar systeem

Amyyon claimt dat voor zijn software gemiddeld drie maanden nodig zijn voor het implementeren van een zwaar systeem. Het gebruikt daarvoor geautomatiseerde hulpmiddelen, die de gedefinieerde verkoopprocessen vertalen naar de geschikte configuratie van de software. Gniffelend kijkt Amyyon toe bij mislukkende implementaties van concurrenten als Siebel. Ten Dam: "Siemens heeft 20 miljoen geïnvesteerd in Siebel en is er na een paar maanden mee gestopt. Ook Unisys in Nederland heeft eenzelfde project in de koelkast gezet."
De productontwikkeling van Amyyon is verder gericht op het completeren van het productaanbod. Vooral op het terrein van rapportage en analyse is het bedrijf actief om met partners als Microstrategy en het Amsterdamse Data Distilleries functionaliteit toe te voegen. "De cirkel is dan rond. Analyseresultaten leiden tot een hogere verkoop, wat meer verkoopgegevens tot gevolg heeft, die weer input vormen voor analyse", besluit De Jonge.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    Productiviteitsgroei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitalisering en innovatie speerpunt bij Productiviteitsagenda

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs