Silicon Graphics (SGI) biedt extra garantie op zijn hardware. Wanneer die apparatuur zo niet functioneert als consultants beloven, krijgen klanten gratis meer hardware en software. De computerleverancier wil hiermee sterker de nadruk leggen op zijn koerswijziging naar professionele dienstverlening.
De werking van de nieuwe garantie is vrij simpel. Als SGI klanten helpt bij netwerkontwerp en -aanleg, bindt het zich aan het behalen of leveren van bepaalde mogelijkheden. Indien de ‘oplossing’ het beloofde niveau niet haalt, levert de firma gratis aanvullende apparatuur of programmatuur om de doelen wel te bereiken. "Als wij één miljoen mailboxen beloven en we leveren er maar zevenhonderdduizend, is het onze financiële verantwoordelijkheid om meer servers te plaatsen", vertelt SGI-president Rick Belluzzo. "We zijn zo zeker van onszelf dat we geloven dit te kunnen garanderen."
Deze belofte van de topman valt onder de Internet-koers van het bedrijf, waarbij het mikt op Internet-aanbieders en grote websites die veel verkeer genereren. Deze nieuwe koers houdt ook in dat het bedrijf moet samenwerken met softwareleveranciers om applicaties te optimaliseren voor SGI-systemen. De fabrikant beweert dat zijn garantie de eerste in zijn soort is. Dit ondanks het feit dat steeds meer hardwarefirma’s en dienstverleners meer en meer met prestatiegaranties schermen in de strijd om de klandizie van grote bedrijven.