Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Meer onderzoek naar ICT in het onderwijs

15 oktober 1998 - 22:00AchtergrondCarrière
Michiel Couzy
Michiel Couzy

Het gevaar bestaat dat de ICT-plannen voor het onderwijs te weinig aandacht schenken aan de integratie van de technologieën in de dagelijkse onderwijspraktijk.

Dit concluderen de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek (Proo) in het rapport ‘Van didactische driehoek naar lerend veelvlak.‘ De onderzoekers vragen zich af of het ICT-programma voor het onderwijs, in gang gezet met de plannen van voormalig onderwijsminister Ritzen, wel voldoende wordt ondersteund door onderwijstechnologisch onderzoek. De nadruk zou hierdoor teveel liggen op de introductie van hardware en netwerken.

Theorieën

Volgens de Proo moet hierom meer aandacht komen voor onderzoek naar ICT en onderwijs. Dit onderzoek moet zich met name richten op de educatieve mogelijkheden van computers en het effect hiervan op het leren. Het onderzoek dient theorieën te ontwikkelen om het ontwerpen van ICT-toepassingen voor het onderwijs te sturen. Het rapport legt de basis voor een onderzoek naar de optimale benutting van ICT in het onderwijs.
De onderzoekers pleiten eveneens voor het oprichten van een observatiepost waarin de opgedane expertise met ICT op scholen wordt gebundeld. In Engeland bestaat al een dergelijk centrum. Ze vinden het verder niet onredelijk als Nederland jaarlijks veertig miljoen gulden besteedt aan een onderwijstechnologisch researchprogramma.  MC
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ai shiny bait lokkertje
    Data & AI

    Kort: Consument vertrouwt ai minder maar gebruikt het meer, glasvezelexamens van FttX Certificering (en meer)

    Carrière

    Ondernemingskamer: Gerard Sanderink voerde jarenlang wanbeleid bij Centric

    Data & AI

    Hoe ai de keten van Royal FloraHolland verbetert

    Innovatie & Transformatie

    Stop niet bij taalmodel (maar breng je enterprise-ai naar volgende fase)

    Security & Awareness

    Werken aan weerbaarheid

    shutterstock_2618157341 FrenkyAlon 16x9
    Overheid

    Hernieuwd CIO-stelsel zet digitale transformatie Rijk in hogere versnelling

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs