"Het vertrouwen is nog niet weg, maar gebruikers verwachten meer uitleg van Baan." Volgens Albert Verhoeven, voorzitter van de Nederlandse tak van de gebruikersvereniging Baan World Users (BWU), heeft de erp-leverancier de afgelopen weken het vertrouwen bij beleggers en de media proberen te herstellen.
"Nu moet Baan zich weer om zijn klanten gaan bekommeren."
Het vertrouwen is aangetast door de 31,7 miljoen dollar verlies en de aangekondigde reorganisatie, waarbij 20 procent van het personeel verdwijnt. De vraag is nu waar een klant die SAP en Baan op zijnshortlist heeft staan voor kiest. Het geschonden vertrouwen staat het binnenhalen van nieuwe klanten in de weg, terwijl die juist nodig zijn om het vertrouwen terug te krijgen. Financieel directeur Klaas Wagenaar laat weten het vertrouwen van klanten te willen terugwinnen via schriftelijke communicatie en mondelinge toelichting door management, verkoop en andere vertegenwoordigers.
De problemen bij Baan liggen niet op product- maar op organisatorisch gebied. De BWU heeft inmiddels contact gehad met Baan. "Baan gaat het persbericht waarin ze de reorganisatie aankondigen vertalen naar het Nederlands en dat verspreiden onder gebruikers." Summier contact, vindt Verhoeven. "Maar dat was een jaar geleden nog ondenkbaar."
Loek van den Boog, adviseur namens grootaandeelhouder General Atlantic Partners, meent dat Baan in het algemeen goed gepositioneerd is en een goed productenpakket heeft. Het vertrouwen komt pas op termijn terug. "Beleggers zullen Baan afrekenen op hun resultaten en niet alleen op de aangekondigde saneringsmaatregelen", aldus Van den Boog.