Internet-bedrijf Lycos bereikt een groter online-publiek dan marktleider Yahoo. Dit blijkt uit een rapport van het Amerikaanse onderzoeksbureau Media Metrix. Volgens deze cijfers bezocht vorige maand 51,8 procent van de websurfers in de Verenigde Staten websites van Lycos. Voor Yahoo lag dat op 50,8 procent.
Deze percentages komen in bezoekersaantallen neer op respectievelijk 32 miljoen en 31,2 miljoen. "De hele wereld zei dat ik gek was in mijn streven om Yahoo te passeren", zegt Lycos-directeur Bob Davis. "En nu we hebben we het voor elkaar gekregen."
De groei van Lycos is bereikt dankzij een aantal recente overnames. Zo kocht de zoekmachine annex Internet-portaal de online-gemeenschap Tripod, website-huisvester Angelfire, ‘Internet-telefoonboek’ WhoWhere, zoekmachine Hotbot en de online-nieuwsdienst Wired Digital. Elk van deze sites bestaat nog steeds als zelfstandige entiteit, maar zijn allemaal onderling verbonden middels het zogenoemde Lycos Network.
Media Metrix heeft de voor Lycos gunstige cijfers berekend door alle bezoekers van die verschillende sites bij elkaar op te tellen. Concurrent Yahoo biedt echter al zijn diensten vanaf één enkele site. Bovendien verwijzen de diverse sites van Lycos hun bezoekers naar elkaar wat tot dubbele tellingen kan leiden. Overigens bestaan er geen standaarden voor het tellen van bezoekersaantallen van websites. De aandelenkoers van Lycos is na de bekendmaking van het Metrix-onderzoek flink gestegen.