Computerfabrikant Sun Microsystems begint vandaag een campagne om zijn producten te verkopen aan Internet-dienstverleners. De quasi-nieuwe doelgroep varieert van toegangsaanbieders via software-ontwikkelaars en systeemintegrators tot uitbesteders.
"Wij gaan zelf ook meer van onze interne activiteiten uitbesteden aan andere, gespecialiseerde bedrijven. De meeste ondernemingen hebben de laatste jaren steeds meer diensten naar zich toe getrokken wat leidt tot gigantische IT-infrastructuren", zei Sun-president Ed Zander vorige week al op het Java Enterprise Solutions Symposium in Parijs.
"Ongeveer anderhalf jaar geleden signaleerden wij de opkomst van bedrijven die applicaties en diensten via het netwerk aanbieden. Die markt gaat heel groot worden, misschien nog wel groter dan het thuisgebruik van Internet", aldus Zander. Hij wil deze nieuwe generatie dienstverleners zware systemen en software verkopen die werken volgens de Suntone-specificatie voor het leveren van diensten via een netwerk.
Sun-ceo Scott McNealy verkondigt al langere tijd dat organisaties op termijn het kopen en beheren van hun eigen IT-omgevingen zullen uitbesteden. Daarbij moet wel tegemoet gekomen worden aan bepaalde eisen qua beschikbaarheid. Sun trekt hier de vergelijking met de altijd-aanwezig kiestoon van het telefoonnetwerk; dat moet ook verkrijgbaarbaar zijn voor computers, aldus de systeemfabrikant.