Op 1 januari 2002 is de chipkaart als betaal- en kaartsysteem in het Nederlandse openbaar vervoer ingevoerd. Daar is Gijs Klomp, projectleider Mobis Chipkaart, heilig van overtuigd.
Klomp heeft een missie: tegelijk met de euro voor particulieren, moet er een ov-chipkaart zijn. Hij had eigenlijk al afscheid genomen van de openbaarvervoerswereld. Klomp gold als de drijvende kracht achter de OVR, de organisatie van het ov-reisinformatienummer 06 9292. "Ik zat goed en wel thuis, toen ik werd gevraagd om projectleider Mobis Chipkaart te worden."
Omdat de ov-smartcard in eerste instantie nationaal niet werd opgepakt, bestaan er inmiddels diverse plaatselijke initiatieven. Uit deze rij van pilots komt in ieder geval naar voren dat diverse kaartsystemen mogelijk zijn. "In een nationaal chipkaartsysteem zullen meerdere systemen met elkaar moeten kunnen praten", vertelt Klomp. "Naar een aparte ov-chipkaart streven we voorlopig niet. Het meeliften op de chipkaarten van banken zien we op dit moment als een reële optie. Op zo’n kaart zou dan een zogeheten ov-module kunnen worden ingebouwd."
"Tot nu toe stellen we ons alleen maar vragen. We proberen helder te krijgen wat we precies willen, wat er technisch kan en of het betaalbaar is. Op 1 november dit jaar willen we de intentieverklaring omzetten in een eigen convenant en trachten we afspraken te maken met overheden en banken. De geschatte initiële investeringen bedragen 500 à 600 miljoen gulden.