De Sun-Netscape Alliantie heeft KLM aan de haak geslagen als klant voor zijn Internet-inkoopsysteem. Dit element van de iPlanet-software moet de hele inkoop van niet-vliegtuig gerelateerd materieel automatiseren. Met deze overeenkomst is een bedrag van meerdere miljoenen guldens gemoeid.
KLM wil uiteindelijk al zijn kantoormedewerkers, ongeveer tienduizend mensen, hun secundaire goederen en diensten via een extranet laten bestellen. "Denk daarbij aan kantoorbenodigdheden, IT-apparatuur als PC’s en trainingen, die mensen nu nog uit folders selecteren", zegt Bert Timmer, hoofd concern-inkoopmanagement bij KLM. De eerste implementatiefase van de iPlanet-software behelst de door Timmer genoemde voorbeelden. Daarbij houdt de vliegtuigmaatschappij zich niet in wat betreft het aantal werknemers dat wordt ‘aangesloten’; alle tienduizend bedoelde gebruikers krijgen meteen al de beschikking over dit nieuwe inkoopsysteem.
"Fase één moet in april volgend jaar zijn afgerond. Dan volgt een evaluatieperiode die ongeveer een maand in beslag zal nemen; we evalueren namelijk al tijdens de implementatie", legt Timmer uit. Vervolgens breidt fase twee het online-bestellen uit naar alle niet-vliegtuig gerelateerde producten en diensten. Op dit moment heeft KLM daarvoor meer dan twaalfduizend toeleveranciers. Dat aantal wil het fors terugbrengen.
Verder wil het bedrijf hierdoor snijden in de relatief hoge inkoop-administratiekosten. Dit project moet een besparing van 3 tot 5 procent opleveren van KLM’s uitgaven aan inkoop. Die omzet ligt tegen het eind van de tweede implementatiefase rond een verwachte 1,5 miljard gulden. "Onze inkopers kunnen zich dan concentreren op de grotere lijnen van hun werk. KLM’s hoofdactiviteit is vliegen, niet inkopen. Maar je hebt het één nodig om het ander te kunnen doen", aldus Timmer.