Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Strukton bouwt eigen systeem voor projectbeheer

02 september 1999 - 22:004 minuten leestijdAchtergrondData & AI
Roy op het Veld
Roy op het Veld

Bouwonderneming Strukton heeft een systeem gebouwd voor het beheer van projectgegevens. Het zogenoemde Klant-systeem is vergelijkbaar met de snel in populariteit toenemende standaard-softwarepakketten voor het beheren van klantrelaties. Alleen waar bij deze crm-applicaties (customer relationship management) de klant centraal staat, draait het bij Struktons Klant-systeem om projecten.

Strukton Railinfra levert spoor- en elektrotechnische werken, onderhoud en services op de Europese markt voor railinfrastructuren. Gerard Keizer, hoofd van de afdeling ‘Inrichten bedrijfsprocessen’ van Strukton, heeft voor het beheren van projecten een eigen methodiek ontwikkeld. Waar sportverenigingen eerder deze eeuw hun club namen als DVO (Door Vrienden Opgericht) en DWS (Door Wilskracht Sterk) meegaven, bedacht Keizer de enigszins nostalgisch klinkende naam Klant (Kwaliteit Leveren Als Nooit Tevoren).
Omdat de implementatie van Baan-software niet alle bedrijfsprocessen ondersteunde, bouwde Strukton zelf een systeem dat de Klant-methodiek ondersteunde. Bwise uit Den Bosch leverde de benodigde technologie en Inter Access Cens trad op als systeemintegrator.

Voorschriften

"De Klant-methodiek schrijft voor wat Strukton in ogenschouw moet nemen om een project uit te voeren. De doe lstellingen, wensen en eisen van de klant, de verantwoordelijken, de kosten, de projectstappen, et cetera." Tim Willems, algemeen directeur van Bwise, vertelt dat in het verleden ‘Klant’ niet door software maar door een papieren administratie ondersteund werd.
Een standaard crm-pakket is volgens Willems onvoldoende, om de Klant-methodiek te ondersteunen. "Met relatiebeheersoftware weet je precies welke klantinformatie je nodig hebt. Voor Klant hebben we voor elke klant telkens weer verschillende projectinformatie nodig." Bij Strukton ontbreekt de noodzaak voor een crm-systeem, omdat de onderneming maar een beperkt aantal klanten heeft, zoals de Nederlandse Spoorwegen en de Duitse Bundes Bahn. "Die klanten kennen ze wel."

Hergebruik

De papieren administratie van Klant kende zijn problemen. Zo was het lastig om gegevens actueel te houden en was het moeilijk om informatie in brede lagen van de organisatie te publiceren. Bovendien, zo vertelt Willems, was hergebruik van projectgegevens zo goed als onmogelijk. "Veel projecten, zoals het onderhoud van baanvakken van de spoorwegen, lijken op elkaar." Mogelijkheden voor hergebruik waren er dus wel degelijk.
Het lukte Strukton in eerste instantie niet om de Klant-methodiek te ondersteunen met de Baan-software en er belangrijke managementinformatie uit te halen. "We brengen alle bedrijfsprocessen onder in Bwise toolkit, waarna de koppeling met erp plaatsvindt. Reden hiervan is dat een erp-systeem niet alle processen ondersteunt", zei Gerard Keizer onlangs in het relatiemagazine van Inter Access. "Als Strukton een offerte voor een klant opmaakt, staan daar bijvoorbeeld garanties voor de servicegraad in. Dan spreekt de onderneming met de NS af dat een storing op een bepaald tracé binnen twee uur is opgelost. Met Baan kun je niet voorspellen welke servicegraad haalbaar is", ligt Willems van Bwise toe. Met Bwise kan dat middels simulatietechnieken wel.

Intern versus extern

Erp-systemen dienen een ander doel dan de Klant-methodiek. "Erp is registratief van aard en intern georiënteerd. Klant daarentegen is extern gericht." Nadat Strukton zijn externe bedrijfsprocessen volgens de Klant-methodiek in Bwise vastlegde, heeft het bedrijf meer inzicht in de beschikbaarheid van zijn middelen. Zijn er wel of niet voldoende mensen, autobusjes en materialen aanwezig om een bepaalde klus aan te nemen? Verder kan met Bwise de gehanteerde werkwijze gepubliceerd worden. "Je kunt als management wel bepaalde procedures, processen en werkafspraken aanhouden, maar dan moet de hele organisatie er vanaf weten", aldus Willems.
Momenteel is het zo dat Bwise de Klant-methodiek wel ondersteunt, maar er is nog geen koppeling naar de operationele systemen. Als een project volgens ‘Klant’ wordt uitgevoerd, meldt het systeem bijvoorbeeld na een aantal projectstappen dat er een factuur opgemaakt moet worden. Die factuur moet dan nog handmatig uit het Baan-systeem worden gevist. Op welke termijn Strukton de Baan-implementatie volledig wil besturen met de in Bwise geautomatiseerde Klant-methodiek is nog niet bekend.

Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Strukton vernieuwt websites met EPiServer CMS

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Centric-tak Oranjewoud neemt Strukton over

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Centric-tak Oranjewoud aast op Strukton

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs