Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Consumentenbond tegen Ja/Nee-sticker VNU

19 september 1999 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

De Consumentenbond zegt verbaasd te zijn over het feit dat minister Jorritsma (Economische Zaken) en de Nederlandse Associatie voor Direct Marketing (Dmsa) vorige week hebben meegewerkt aan de introductie van de digitale versie van de Ja/Nee-brievenbussticker.

De digitale sticker is gratis te verkrijgen op de VNU-websitehttp://www.yesorno.nl en zou de consumenten moeten vrijwaren van ongewenste ‘spam’ in de emailbox. Volgens de Consumentenbond is het echter een poging om zoveel mogelijk informatie van de consument los te weken.
Internet-gebruikers die een digitale sticker willen, moeten op de website een vragenformulier invullen, waarin ze volgens de initiatiefnemers precies aan kunnen geven welke commerciële email ze wél en welke ze n�et in hun elektronische brievenbus willen krijgen. Op die manier kan de informatiestroom tussen bedrijven en consumenten worden gereguleerd, zo stelt VNU, want de adverteerder levert zijn advertentie aan bij Yes or No, die er vervolgens voor zorgt dat de juiste advertenties bij de juiste consumenten terecht komen.
De Consumentenbond werkt samen met andere Europese consumentorganisaties aan een wettelijk verbod op ongewenste email. En ook de Europese Commissie is met het probleem bezig. Die stelt voor om commerciële email als zodanig herkenbaar te maken en per land een ‘opt-out register’ aan te leggen, dat door de adverteerders regelmatig moet worden geraadpleegd. De Nlip, de Nederlandse branchevereniging van Internet-aanbieders, ziet het idee van de EC geheel niet zitten. "Dergelijke, per land te regelen, registers werken op een internationaal medium als Internet helemaal niet", stelt de Nlip. "De enige aanvaardbare oplossing is een verbod op spam met een opt-in mogelijkheid voor de consumenten die zulke email wél willen ontvangen. In de VS blijkt dat te werken.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Iwell ontvangt bijna 30 miljoen groeigeld

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs