Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Consumentenbond tegen Ja/Nee-sticker VNU

19 september 1999 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

De Consumentenbond zegt verbaasd te zijn over het feit dat minister Jorritsma (Economische Zaken) en de Nederlandse Associatie voor Direct Marketing (Dmsa) vorige week hebben meegewerkt aan de introductie van de digitale versie van de Ja/Nee-brievenbussticker.

De digitale sticker is gratis te verkrijgen op de VNU-websitehttp://www.yesorno.nl en zou de consumenten moeten vrijwaren van ongewenste ‘spam’ in de emailbox. Volgens de Consumentenbond is het echter een poging om zoveel mogelijk informatie van de consument los te weken.
Internet-gebruikers die een digitale sticker willen, moeten op de website een vragenformulier invullen, waarin ze volgens de initiatiefnemers precies aan kunnen geven welke commerciële email ze wél en welke ze n�et in hun elektronische brievenbus willen krijgen. Op die manier kan de informatiestroom tussen bedrijven en consumenten worden gereguleerd, zo stelt VNU, want de adverteerder levert zijn advertentie aan bij Yes or No, die er vervolgens voor zorgt dat de juiste advertenties bij de juiste consumenten terecht komen.
De Consumentenbond werkt samen met andere Europese consumentorganisaties aan een wettelijk verbod op ongewenste email. En ook de Europese Commissie is met het probleem bezig. Die stelt voor om commerciële email als zodanig herkenbaar te maken en per land een ‘opt-out register’ aan te leggen, dat door de adverteerders regelmatig moet worden geraadpleegd. De Nlip, de Nederlandse branchevereniging van Internet-aanbieders, ziet het idee van de EC geheel niet zitten. "Dergelijke, per land te regelen, registers werken op een internationaal medium als Internet helemaal niet", stelt de Nlip. "De enige aanvaardbare oplossing is een verbod op spam met een opt-in mogelijkheid voor de consumenten die zulke email wél willen ontvangen. In de VS blijkt dat te werken.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Neuro-adaptieve ai: volgende tech-revolutie start in Delft en Berlijn

    Data & AI

    Waarom AWS een oude server te pletter liet vallen

    Innovatie & Transformatie

    Atos breidt voetbal-activiteiten uit naar Zuid-Amerika

    test
    Innovatie & Transformatie

    Van interne tests naar succesvol extern gebruik

    deal ceo
    Carrière

    Kort: Groen ceo-af bij Just Eat Takeaway, nieuwe naam voor CIS (en meer)

    cryptomixer
    Security & Awareness

    Europol schakelt cryptomixer uit

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs