De overheid gaat haar informatie steeds beter ontsluiten. Met haast zet de regering het beleid om informatie zoveel mogelijk in digitale vorm beschikbaar te stellen voort. Justitie gaat daarin zeer ver.
Niet alleen wetten maar ook rechterlijke uitspraken worden breed toegankelijk gemaakt. Voor het kabinet staat het buiten kijf dat dat moet gebeuren.
Het ministerie van Justitie wil ook andere informatie die voor de uitleg van uitspraken van belang is, tegen geringe kosten publiceren. De officiële publicaties (Staatsblad en Staatscourant) komen openbaar beschikbaar via het overheidsloket 2000. Daarnaast bestaat het voornemen ook de jurisprudentie en de geconsolideerde wetgeving in principe kosteloos te ontsluiten. De mogelijkheden hiervan worden thans onderzocht.
Minister Korthals heeft in zijn plannen ook een plaats toegedacht aan commerciële uitgevers. Deze kunnen bijdragen aan het toegankelijker maken van informatie. De minister denkt daarbij aan een publiek-private samenwerking. Onderzoek naar de mogelijkheden daarvan volgt binnenkort.
Om de dienstverlening aan het publiek te verbeteren wordt het programma Overheidsloket 2000 uitgebreid. De burger zal via Internet toegang kunnen krijgen tot een veelheid aan overheidsdiensten. Met de bouw van een bedrijvenloket en loketten voor bouwen en wonen alsmede voor zorg en welzijn is inmiddels een begin gemaakt.
Ook het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaat uitvoerig in op de betekenis die ICT kan hebben voor de kwaliteit van de dienstverlening aan de burger. Publieke informatie wordt beter toegankelijk. Voorbeelden zijn vacaturebestanden en de opgeslagen eigen persoonsgegevens. Daarmee komt een einde aan de relatieve geslotenheid van de traditionele bureaucratie.
Moderne IT maakt het ook gemakkelijker om het publiek op bepaalde mogelijkheden te attenderen. De overheid kan hierin preventief en pro-actief optreden.
Open lijnen voor datacommunicatie zorgen ervoor dat de burger de overheid directer en niet gebonden aan locatie en tijd kan benaderen. De gegevensuitwisseling tussen overheidsdiensten gaat ook sneller en efficiënter, waardoor behandeltermijnen worden bekort. De genoemde verbeteringen maken de dienstverlening ook persoonlijker.