Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Crm-hype momenteel op hoogtepunt

30 september 1999 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondData & AI
Roy op het Veld
Roy op het Veld

Op de crm-markt is 1999 het jaar van de marketinghype. Maar na de strijd die tot nu toe in woorden werd gevoerd, moeten de softwareleveranciers volgend jaar hun claims waarmaken. Dit zegt David Owen, directeur van de crm-organisatie (customer relationship management) van Deloitte Consulting. In de race om zo snel mogelijk marktaandeel te veroveren, zetten leveranciers nogal eens te hoog in.

Daarom verwacht Deloitte, consulting-partner van de belangrijkste crm-leveranciers, dat de softwarebedrijven die zichzelf niet bewijzen volgend jaar tegen de lamp lopen. Bovendien, zo meent Owen, is crm meer dan het installeren van de software. Omdat het gaat om het identificeren van nieuwe markten, behoeften van klanten en het ondersteunen van iedereen die contact heeft met die klanten, vereist het een prominente plaats in het bedrijfsbeleid. Deloitte, zo voegt hij daar enigszins voorspelbaar aan toe, kan in dat proces veel betekenen omdat het als dienstverlener al vaker met dat bijltje heeft gehakt.

Telecom Italia

Tijdens een voorlichtingsdag voor analisten en journalisten illustreert Deloitte zijn consultancy-rol in crm-projecten daarom met voorbeelden. Vooral Telecom Italia, dat in het verleden op schrijnende wijze met klanten omging, maakt de voordelen van crm zichtbaar. De talloze callcenters van het telefoonbedrijf waren slechts in staat 50 procent van de klachten van klanten meteen op te lossen. "Het duurde meestal drie tot zeven dagen voordat klanten geholpen waren", vertelt Marco Bonilla, die namens Deloitte bij het project betrokken was.
Telecom Italia investeerde honderd miljoen dollar om de gefragmenteerde klantinformatie en callcenters te reorganiseren. Klantgegevens bevonden zich verspreid over verkoop-, marketing- en service-afdelingen. Inmiddels zijn alle klantgegevens gecentraliseerd in één database, zodat alle verkopers, marketeers en servicemedewerkers over dezelfde gegevens beschikken. De 138 callcenters zijn teruggebracht tot minder dan tien. De toepassing van crm past in het saneringsbeleid van Telecom Italia: het aantal medewerkers in de callcenters daalde van twaalf- naar zesduizend. Op de totale operationele kosten voor de callcenters (anderhalf miljard dollar per jaar) werd tweehonderd miljoen dollar bespaard.

Vantive en Baan

De kern van de ondersteunende software wordt gevormd door Vantive, voor de callcenters, en Baan Front Office (BFO), voor de verkoopafdeling. Daarnaast installeerde Deloitte nog de pakketten van Trilogy, voor de administratie rond incentives en commissies, en Genesys, voor de integratie van de callcenters met telefoonsystemen. Deloitte profileert zich nadrukkelijk als partner van Baan en ziet het bedrijf als een van de belangrijke crm-spelers van de toekomst.
Volgens Bonilla heeft Deloitte tijdens het Telecom Italia-project voor het eerst alle modules van BFO geïmplementeerd. "De software is overigens volledig geïntegreerd met Vantive. Telefoontjes worden via het callcenter doorverbonden met verkoopmedewerkers en Vantive maakt gebruik van de productcatalogus in BFO", verduidelijkt Bonilla.

Klantcontacten

Naast de eerste saneringsresultaten van tweehonderd miljoen dollar, zijn er ook verbetering te noteren in de contacten met klanten, wat doorgaans het doel is van crm-projecten. Inmiddels worden 85 procent van de telefoontjes direct afgehandeld en bestaat er één enkel servicenummer voor klanten van Telecom Italia.
Ook bij Renault voerde Deloitte een grootschalig crm-project uit. Het betrof de eerste implementatie van Siebel-software in Frankrijk. In het project, met een budget van 150 miljoen dollar, reorganiseerde Renault zijn callcenter en zegt zijn serviceniveau verbeterd te hebben. De autofabrikant vindt dit vooral belangrijk voor het lanceren van nieuwe modellen; telefoonacties moeten daarbij de juiste doelgroep benaderen voor het nieuwste pronkstuk.

Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging van AI in de praktijk

    AI is hot, maar de praktijk binnen grote organisaties blijkt weerbarstig. Stop met brandjes blussen; zo schaal en beveilig je met succes.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder

    Partnerartikel
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder De hybride cloud is de belofte van dit moment. Organisaties zien een model voor zich...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    OpinieSecurity & Awareness

    Veelzijdige cyberaanvallen vereisen uniforme verdediging

    Windows 10
    ActueelData & AI

    Kort: Windows 10, Mistral, Salt Typhoon, TTNL Group, DeepL, algoritme-vertrouwen

    Michael Teichmann
    AchtergrondCarrière

    Topmanager onderschat digitale dreiging schromelijk

    Klantcontact met ai
    OpinieData & AI

    Technologie (ook ai) is geen doel, wat telt is wat je er mee doet 

    ai
    ActueelData & AI

    Kort: Adviesraad voor NDS, contractbreuk VMware, ook Cloudflare gehackt (en meer)

    Man met laptop, de term AI in beeld
    OpinieData & AI

    Term ‘neutrale ai’ is misleidend

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs